96 hodín: Odplata [4O %]
Utorok, 18 Jún 2013 04:00

Recenzia akčného filmu s Liamom Neesonom 96 HODÍN: ODPLATA (2012).

Hoci som k filmu z dielne Luca Bessona 96 HODÍN (2008) pristupoval svojho času skepticky, nakoniec z toho pre mňa bol jeden z najintenzívnejších akčných zážitkov desaťročia. Tak akurát psychológie, prekvapivo dobrá voľba v podobe dovtedy v podstate úplne neakčného Íra Liama Neesona, skvelé akčné scény, nekompromisný prístup (vypočúvacie metódy prostredníctvom elektriky alebo postrelenie manželky), snaživá parížska atmosféra a dobrý zástup ukážkových hajzlov, ktorí boli takí nesympatickí a správali sa tak samoúčelne beštiálne, že im divák prial čo najdrastickejšiu smrť. Hoci snímka nebola nijako mimoriadne krvavá, akčné scény pôsobili drasticky.

I vzhľadom na rozumný rozpočet (ani nie 30 miliónov dolárov) to bol hit a tak... No, pôvodne som chcel napísať „a tak nečudo, že Besson rozkázal vznik dvojky“. Nič také ale napísať nemôžem, pretože slovo „nečudo“ nemá v prípade filmu ako 96 HODÍN zmysel. 96 HODÍN je totiž ukážkový prípad filmu, ktorý z logických dôvodov nemôže mať pokračovanie.

Samozrejme to vôbec neznamená, že ho nakoniec mať nebude. Aj ČEĽUSTE mali a to napriek celkovej absurdite; aká je šanca, že na rovnakého šerifa prímorského mestečka dvakrát zaútočí (vždy iný!) ľudožravý žralok? A aká je šanca, že by Neesonovi zasa niekoho uniesli a on ho išiel hľadať? Jasné, aj Charlesovi Bronsonovi v sérii TÚŽBA SMRTI postupne zabili kadekoho, ale už v dvojke to bolo nechtiac smiešne.

Pôvodne bola len malá šanca, že by sa Neeson vrátil a tak sa hovorilo, že dvojka bude v skutočnosti čosi ako „lacnejší remake rovno na DVD“. Až keď herec naznačil svoj možný návrat, napísal sa taký scenár, aby sa jednalo o plnohodnotnú dvojku. Bohužiaľ.

Scenáristi na to išli rovnako primitívne, ako sa na to chodilo v akčných filmoch 80-tych rokov (vrátane flashbackov). Ani vtedy si nikto nelámal hlavu s inteligenciou a miestami to vyzeralo tak, že čím béčkarskejší zvrat, tým lepšie. Takže Neeson stále robí v bezpečnosti (alebo si ňou len privyrába a jeho hlavným pracovným pomerom je bizarné úvodné lakovanie/umývanie áut?). V „jednotke“ zabil množstvo hajzlov a je zrejmé, že aj hajzel má milujúcich rodičov.

V dvojke ich reprezentuje Juhoslovan v čiernej (lebo je drsný) koženej bunde Rade Šerbedžija. Vyzerá mladšie ako vyzeral v rokoch 1999 (keď hral v Kubrickovej EYES WIDE SHUT – SPAĽUJÚCEJ TÚŽBE) a 2000 (MISSION: IMPOSSIBLE II). Tento herec je zaujímavý tým, že hoci hrá v Hollywoode už asi sto rokov, stále prijíma roličky typu „bezdomovec“ v BATMAN ZAČÍNA. Zaujímavé je tiež to, že hoci má v 96 HODINÁCH: ODPLATE po ruke armádu na všetko odhodlaných istanbulských špinavých vagabundov a sprostých tupých po zuby ozbrojených mamľasov (a dobre vie, proti komu stojí), dopúšťa sa neospravedlniteľných chýb. Skóre ale vyrovnáva aj Neeson, ktorý jednak:

1) začína vyzerať staro, neohrabane, ťarbavo a prestáva stíhať v akčných scénach (skôr sa v nich tacká, než pohybuje)

2) prestáva stíhať aj v neakčných scénach (keď sa v úvode so smrteľne bledou tvárou dozvie, že jeho dcéra má frajera, myslel som si, že pozerám paródiu)

3) robí rovnako neospravedlniteľné chyby (najpozoruhodnejšie je ponechanie práve oslobodenej postavy v hniezde nepriateľov s tým „a veď čo, o chvíľu sa po ňu vrátim, dovtedy si po ňu tí extrémne nebezpeční psychopati a vrahovia určite neprídu“)

Scenáristi si so zápletkou naozaj hlavu príliš nelámali. Neesonom minule zabití hajzli mali rodičov, rodičia sa dali dokopy a rozhodli sa Neesona nájsť a zabiť. Samozrejme za ním nepôjdu do USA, našťastie sa ale šokujúco ukáže, že Neeson náhodou (!) práve pracovne cestuje do Istanbula (!!). A ako na potvoru tam pozve aj svoju bývalú (ktorá sa zrejme rozvádza, takže určite prežije a na konci spolu začnú chodiť) a dcéru. Hajzli sú tým pravdaže nadšení, pretože to znamená, že nielenže zabijú Neesona, ale najskôr mu pred očami zabijú dcéru a ženu. Aby vedel, aké to je. Och, aké neústupčivo rafinované!

Kým bol Neeson v prvej časti perfektný, pri pozeraní druhej som začal čoraz častejšie spomínať na jeho početnú filmografiu a pripomínať si, v koľkých nevydarených a hlúpych filmoch hral a ako mi skoro v každom filme pripadal fyzicky nesympatický. Nikdy nebol špičkovým charakterovým hercom. Za povšimnutie prvý raz stál až začiatkom 90-tych rokov v SCHINDLEROVOM ZOZNAME. Potom hral v hŕstke filmov, v ktorých dostal dobré úlohy (BATMAN ZAČÍNA, KRÁĽOVSTVO NEBESKÉ, A-TEAM) a tak ho všetci začali pokladať za kvalitného chlapíka. To však naozaj nie je príliš veľká pravda. Ešte v NEZNÁMOM a MEDZI VLKMI som sa snažil tváriť, že to nevidím. V BOJOVEJ LODI som s tým už prestal, ale naplno jasné je to až teraz. Liam je ťažkopádny nesympaťák, ktorý keď sa začne usmievať, treba mu z preventívnych dôvodov dať panvicou po hlave.

Maggie Graceová a Famke Janssenová v minulej časti hrali jeho dcéru a exmanželku. Neboli dobré, ale museli byť v deji, našťastie len minimálne. V dvojke dostali výraznejší priestor a kým na Graceovú sa dá aspoň trocha pozerať (na jej prácu s riadiacou pákou, spojkou, plynom, granátmi a improvizovanými kružidlami nie), na patetickú Janssenovú sa rozhodne pozerať nedá a ani vám to neodporúčam. Určite nemožno obdivovať herecký talent žiadnej z nich, pretože minimálne u takmer päťdesiatničky Janssenovej je už zrejmé, že ho nemá a ani nikdy nemala. Mimochodom, v snímke majú cameo niektoré postavy z jednotky (parížsky policajný „šéf“, Neesonovi traja kamaráti od grilu).

Čo sa týka zla, prvý diel v podstate nemal žiadneho hlavného zloducha (resp. objavil sa až na konci). Zato mal zástup jeho krvilačných zamestnancov. Úplne to stačilo. Dvojka naopak má „klasického“ hlavného zlosyna, no jeho pomocníci stoja za prd. Nejde z nich žiadny strach ani rešpekt. Je to len banda lacných debilov v hnusných teplákoch a zablatených teniskách. Niekto môže namietať, že takto istanbulské zločinecké špiny vyzerajú, toto ale jednak nie je dokument a jednak - keď si to Neeson v závere rozdal na férovku s počerným, územčistým, hranatým chlapíkom v teplákovej súprave, myslel som si, že si zo mňa niekto robí srandu.

Preč je i práca s atmosférou mesta. Dej sa presunul do Istanbulu, čo je nefotogenické a nezaujímavé miesto. Smutné sú aj akčné scény, ktorých je málo a sú zle nakrútené (miestami som nevedel, čo kto komu práve urobil). Tešil som sa, kedy Neeson predvedie svoje úctyhodné bojové umenie. Herec ale alebo za štyri roky zostarol (je pravda, že v roku 2012 mal už 60 rokov...) alebo bojové umenie zabudol alebo nezabudol a znova pred kamerou predviedol dobrú akciu, ale pokazil to strihač. Možno za to ale môže sterilná réžia – „jednotkového“ Pierrea Morela nahradil nudný Olivier Megaton (KURIÉR 3, COLOMBIANA). Najlepšou akčnou scénou je priemerná autonaháňačka. Zaliečavé a falošné emotívne scény a sladké kecy (v podstate celá prvá polhodina!) ma takmer urážali.

Film sa napriek tomu stal trhákom, no hoci Neeson povedal, že trojku si nevie predstaviť, obávam sa, že vysoký honorár mu fantáziu jednoznačne vylepší. Aby som ale situáciu okolo dvojky uzavrel: zlé akčné scény, nudný dej, nesympatickí herci a nevydarená výprava. Videobéčko.

P.S. – Názov nemá zmysel, pretože o žiadnych 96 hodín nejde.

Taken 2, Francúzsko, cca 95 minút

Réžia: Olivier Megaton. Scenár: Robert Mark Kamen, Luc Besson. Hudba: Nathaniel Méchaly. Kamera: Romain Lacourbas. Hrajú: Liam Neeson, Famke Janssenová, Maggie Graceová, Rade Šerbedžija, Luke Grimes, Leland Orser, D. B. Sweeney a ďalší