Ideálny buddy movie (parťácky film) by mal spĺňať tieto kategórie:

1) Akčný žáner s kriminálnym resp. komediálnym pozadím.

2) Hrdinami by mali byť dvaja muži čo najviac odlišní, ideálne vrátane farby pleti (ženské buddy movie sú veľmi nečasté, ale existujú).

3) Títo hrdinovia musia spolupracovať napriek tomu, že sa od prvej chvíle nenávidia.

4) Na konci sú z nich priatelia, ale stále je prítomné určité napätie (pre prípad dvojky, trojky a štvorky).

5) Najlepšie je, ak sú hrdinovia policajti.

1. Fízli zo zálohy (2010, r. Adam McKay) Tu panuje zaujímavá teória, že ešte vtipnejšie by to bolo, ak by drsného poliša hral Will Ferrell a mierumilovného Mark Wahlberg. I naopak je to ale sranda. Dvaja policajti sú svojím šéfom (Michael Keaton!) nútení spolupracovať a cez radu problémov, nedorozumení a katastrofálne dopadnutých spoločných akcií, sa dostanú do úspešného konca (polapenie zločincov, priateľstvo). Zaujímavosťou je, že v snímke figuruje aj konkurenčná buddy dvojka Samuel L. Jackson a Dwayne „The Rock“ Johnson, tá je ale napriek hviezdnej aure ich hereckých predstaviteľov škodoradostne zlikvidovaná až v úvode.

2. Smrtonosné zbrane (1987 – 1998, r. Richard Donner) Prvý diel (zo štyroch) patrí medzi totálnu buddy klasiku. Psychopatický beloch Mel Gibson a usadený Afroameričan Danny Glover tvoria dvojku, ku ktorej skoro všetci tvorcovia buddy movie vzhliadajú ako k bohom. Tí dvaja sa k sebe tak perfektne (ne)hodili, že už dávno patria medzi demolačnú legendu. A to napriek tomu, že postupne všetci starli (okrem Glovera, ktorý vyzeral v štvorke rovnako, ako v „jednotke“) a že sériu už v dvojke (aj keď u nej sa podieľal ešte aspoň na námete, u ostatných však už ani to) opustil skvelý akčný scenárista Shane Black (ktorý sa už neprestal špecializovať na buddy movie – POSLEDNÝ SKAUT, KISS KISS BANG BANG, relatívne aj DLHÝ BOZK NA DOBRÚ NOC). Séria z produkčnej dielne Joela Silvera vynikala ostrými dialógmi, brutálnymi hláškami, veľkými akčnými scénami a v prvých dvoch dieloch nemalou dávkou krvavosti.

3. Smrtonosná pasca 3 a 4.0 (1995 a 2007, r. John McTiernan a Len Wiseman) Toto je zvláštny hybrid (článok o celej sérii), pretože kým prvé dva diely boli klasickým príkladom akčného filmu s osamelým hrdinom v hlavnej úlohe, ďalšie dva (a relatívne aj piaty) boli tradičným buddy movie. V trojke sa Bruce Willis zrazil so Samuelom L. Jacksonom (hrali už v PULP FICTION: HISTORKÁCH Z PODSVETIA, no nemali ani jednu spoločnú scénu) a v štvorke s Justinom Longom. Willis má obecne rád buddy movie – uchýli sa k nim vždy, keď mu krachuje kariéra (POSLEDNÝ SKAUT, 16 BLOKOV, POLIŠI).

4. 48 hodín a Ďalších 48 hodín (1982 – 1990, r. Walter Hill) Prvým dielom sa z Eddieho Murphyho z televízneho komika v podstate cez noc stala hviezda. Od filmu nikto nič nečakal (dokonca ani štúdio). Scenár nepatril k najambicióznejším, Eddieho diváci v tom čase prakticky vôbec nepoznali a Nolte mal povesť problematického chlapa, ktorý si rád pravidelne sabotoval kariéru. Film sa však stal hitom, Murphy okamžite sekol s televíziou a stal sa jednou z najúspešnejších hviezd Hollywoodu 80-tych rokov. S drsným málovravným Nolteom vytvoril ukecaný Eddie perfektný pár, ktorý však už zadýchanú dvojku nedokázal rozhýbať.

5. 21 Jump Street (2012, r. Phil Lord a Chris Miller) Televízny seriál, z ktorého tento film voľne vychádza, v skutočnosti nemal s buddy movie nič spoločné. Ako seriál „Mission: Impossible“, aj on bol o tímovej spolupráci. Jonah Hill a Channing Tatum (hereckí predstavitelia hlavných rolí a zároveň producenti filmu, pričom Hill sa podieľal aj na námete) ale nielenže do celovečernej verzie pritiahli Johnnyho Deppa (a pár ďalších hercov zo seriálu v cameo roličkách), ale tiež zmenili žáner (z depresívnej mládežníckej krimi bezstarostná komédia) a z celého toho urobili buddy movie. Hill a Tatum sa k sebe už fyzicky ukážkovo nehodia, nakoniec im to ale celkom klapalo tak, že vraj bude dvojka.

6. Starsky a Hutch (2004, r. Todd Phillips) Ďalšia filmová adaptácia kedysi úspešného amerického seriálu. Hoci má snímka kriminálne pozadie a neprídeme ani o mŕtvoly (vrátane poníka!), v skutočnosti je to skôr komédia. Ústredný pár odlišných policajtov stelesnili kamaráti Ben Stiller a Owen Wilson, ktorí už v minulosti veľakrát spolupracovali (aj ich ZOOLANDER niesol prvky buddy movie).

7. Križovatky smrti (1998 – 2007, r. Brett Ratner) Prvý diel (známy aj ako RUŠNÁ HODINA) bol skutočne sviežou záležitosťou, ktorá vynikajúcim spôsobom skĺbila rýchle ruky Jackieho Chana a rýchlu hubu Chrisa Tuckera. S pribúdajúcimi dielmi však úroveň upadala a to napriek tomu, že všetky tri režíroval rovnaký človek. Chan a Tucker si údajne príliš do noty nepadli, tak či tak sa možno práve to najviac podieľalo na tom, že spolu vytvorili ukážkový „rozdielny“ buddy pár. Napriek tomu všetkému stále občas z Hollywoodu presiaknu správy o prípadnej štvorke.

8. Sherlock Holmes 12 (2009 a 2011, r. Guy Ritchie) Angličan Arthur Conan Doyle vytvoril ukážkové buddy movie už v 19. storočí a vďaka filmovým a televíznym spracovaniam sa drží v našom povedomí dodnes. Prenikavo dedukčný Sherlock a sympaticky umiernený Dr. Watson patria medzi klasiku a tak ťažko povedať, ktoré filmové, televízne či seriálové spracovanie je lepšie. Bolo ich totiž skutočne veľa – desiatky a desiatky. Dobre sa však so situáciou pobila napríklad dvojka Robert Downey Jr. ako Holmes a Jude Law ako verný Watson. Oba diely sa niesli v znamení vtipného až homosexuálneho postrkovania medzi nimi. V rovnakom období však možno ešte viac zabodoval britský seriál „Sherlock“ s dvojkou Benedict Cumberbatch/Martin Freeman (momentálne sa dokončuje tretia séria).

9. Texaský kat (2011, r. Ami Canaan Mannová) Vôbec nie zlé. Dcéra režiséra Michaela Manna (POSLEDNÝ MOHYKÁN) na režisérskej stoličke síce nemala poruke práve najvydarenejší scenár a celé sa jej to rozpadalo po dejovej stránke priamo pod rukami. Ústredná vyšetrovacia texaská policajná dvojka však rozhodne nebola zlá. Dovtedy pomerne ťažkopádny Austrálčan Sam Worthington zo seba dostal veľmi dobrý a sebavedomý výkon a so starším Jeffrey Dean Morganom, poháňaným vlastnými démonmi, si padol do noty.

10. Miami Vice (2006, r. Michael Mann) A zasa Mann. Kedysi nakrúcal seriál „Miami Vice“ a keď dostal príležitosť nakrútiť celovečernú kino-verziu, nezľakol sa, pustil sa do toho a vytvoril atmosférické dusno, aké sa často nevidí. Pravda, scenár nie je žiadny zázrak, horúca nočná sparná atmosféra a mlčanlivá charizma ústrednej dvojky, ktorá si rozumie aj bez slov, ale hrozne veľa zachránili. Onú dvojku prekvapivo dobre stelesnili problémový Ír Colin Farrell a za RAYA oscarový Jamie Foxx.