Filmy, ktoré sa na seba podozrivo podobajú I.
Piatok, 15 Marec 2013 04:00

Článok o filmovom fenoméne, keď sa v jednom roku objavia dva filmy, ktoré sú o tom istom, ale vyrobili ich konkurenčné firmy.

Neviem, prečo sa to stáva. To by ste sa museli spýtať šéfov hollywoodskych spoločností. A tých sa to neopýtate. Podotýkam, že podmienkou pre umiestnenie do tohto článku bol rovnaký rok výroby. Čiže vypadli filmy RAY (2004) a WALK THE LINE (2005), 60 SEKÚND (2000) a RÝCHLO A ZBESILO (2001), HĽADÁ SA NEMO (2003) a PRÍBEH ŽRALOKA (2004) alebo ČIERNA SMRŤ (2010) a HON NA ČARODEJNICE (2011).

1. Rok 1997. Rozpútané peklo (r. Roger Donaldson) verzus Sopka (r. Mick Jackson) Ukážkový príklad. Dva katastrofické trilery, v ktorých zrelý chlap (Pierce Brosnan, Tommy Lee Jones) so ženou s malými prsiami (Linda Hamiltonová, Anne Hecheová) a svojím tímom (napr. Don Cheadle, Grant Heslov) zastavuje na „nečakanom mieste“ (lesné mestečko, Los Angeles) prebudenú smrteľnú sopku. Nielen podobná zápletka, ale i výsledná kvalita, či skôr nekvalita. Snímkam nemožno uprieť snahu o atmosféru, hŕstku originálnych nápadov a fajn kasting. Ale ani problémy s logikou, šialené scény (čln v lávovom jazere, pohybovanie sa v civilnom oblečení pár metrov od lávy), matnosť, priemernosť a plus mínus už v dobe premiéry zostarnuté triky. Zaujímavé ale je, že sa napriek určitej fádnej béčkarskosti jednalo o vysokorozpočtové projekty (SOPKA stála 90 miliónov dolárov, ROZPÚTANÉ PEKLO dokonca takmer 120).

2. Rok 1998. Armageddon (r. Michael Bay) verzus Drvivý dopad (r. Mimi Lederová) Astronauti musia vo vesmíre zničiť hrozbu rútiacu sa na Zem, inak vymrieme. Identická zápletka, úplne rozdielne poňatie. DRVIVÝ DOPAD bol jedným z prvých filmov čerstvo vzniknutej hollywoodskej spoločnosti DreamWorks (jedným z jej zakladateľov bol Steven Spielberg, ktorý film zároveň s Richardom D. Zanuckom produkoval) a jedná sa skôr o drámu, než sci-fi. Síce s vizionársky asi prvým filmovým afroamerickým prezidentom (Morgan Freeman), ale to je asi tak všetko. Lederovej nudný štýl odmietal akúkoľvek dramatickú akciu (paradoxne ale nestál málo: 75 miliónov). To Bay sa na to v dvojnásobne drahšom ARMAGEDDONE z produkcie Jerryho Bruckheimera vybodol a namiesto dôchodcu Roberta Duvalla sa spoľahol na Brucea Willisa a jeho partu naftárov (napr. Ben Affleck, Owen Wilson, Steve Buscemi alebo Michael Clarke Duncan). Namiesto dialógov ponúkol od určitej chvíle nonstop akčnú trikovú nálož (na scenári sa podieľal vtedy neveľmi známy J.J. Abrams). Paradoxne si tým tiež príliš nepomohol, pretože od určitého momentu skutočne už len všetko vybuchovalo, rúcalo sa a umieralo. A určite by sa našlo veľa divákov, ktorých viac oslovil podstatne tichší DRVIVÝ DOPAD. Rozdiel medzi oboma filmami je ako medzi VOTRELCOM a KONTAKTOM.

3. Rok 2001. Tmavomodrý svet (r. Jan Svěrák) verzus Pearl Harbor (r. Michael Bay) A zasa Bay. Ako jeho film, tak Svěrákov, pojednávajú o dvoch pilotoch v 2. svetovej vojne, ktorí sa zamilujú do jednej ženy po tom, čo je jeden z nich omylom vyhlásený za mŕtveho. Svěrák v rozhovore pre českú Cinemu svojho času povedal, že Američania odklepli PEARL HARBOR až po tom, čo videli jeho scenár. Ťažko povedať, kde je pravda, Svěrák samozrejme ale napriek výpravnosti projektu nemal v akcii šancu konkurovať 140-miliónovému Bayovi a tak sa sústredil na dialógy, príbeh a herecké výkony a vo filme má v podstate len jednu akčnú pasáž (lietadlový útok na vlak).

4. Rok 1997. Šakal (r. Michael Caton-Jones) verzus Hon na Šakala (r. Christian Duguay) V roku 1973 vznikol relatívne dokumentárne ladený DEŇ ŠAKALA podľa knihy Fredericka Forsytha o slávnom tajomnom nájomnom zabijakovi, o ktorom sa nevedelo ani to, ako vyzerá. Vo filme Freda Zinnemanna si ho zahral Edward Fox. V roku 1997 Hollywoodu šiblo a zo záhadného dôvodu nakrútil hneď dva nové filmy so Šakalom. Hoci by sa mohlo zdať, že lepšie dopadla 60-miliónová verzia režiséra ROB ROYA s Bruceom Willom (v zápornej úlohe smiešnymi parochňami disponujúceho Šakala), Sidneym Poitierom ako agentom FBI a Richardom Gereom ako dobrým teroristom (...), v skutočnosti zaujímavejšie prekvapivo dopadol skôr kanadský HON NA ŠAKALA s béčkarskejším kastingom v čele s Aidanom Quinnom, ktorý si v dvoj-úlohe zahral Šakala a jednak jeho dvojníka. Zaujímavé je, že kým hviezdnejší - ale zároveň nekvalitnejší - ŠAKAL u nás išiel do kín, zdanlivo béčkarskejší HON NA ŠAKALA putoval priamo na video.

5. Rok 1995. Statočné srdce (r. Mel Gibson) verzus Rob Roy (r. Michael Caton-Jones) A zasa Caton-Jones. V polovici 90-tych rokov vznikli v Hollywoode dve historické snímky o charizmatickom škótskom vyvrheľovi a zároveň vodcovi obyčajného ľudu proti zlým anglickým vladárom. Najväčší úspech (v zmysle tržby, ale aj Oscarov) jednoznačne dosiahol Mel Gibson so svojím 70-miliónovým STATOČNÝM SRDCOM, v ktorom zároveň stelesnil hlavnú rolu. Mnohí ale nedajú dopustiť skôr na oveľa nenápadnejšieho (ani nie 30-miliónového) ROBA ROYA s Liamom Neesonom. Ten sa namiesto drastickej akcie a smiešne vlasatého Gibsona spoľahol na osobnejší/komornejší prístup k téme (lepšia psychológia postáv, zaujímavé vzťahy medzi nimi), na Neesonovu mužnosť a silné zlo (John Hurt a Tim Roth). Zaujímavé je, že v oboch konkurenčných projektoch si zahral Brian Cox.

6. Rok 1989. Leviathan (r. George P. Cosmatos) verzus Priepasť (r. James Cameron) verzus Deep Star 6 (r. Sean S. Cunningham) Koncom 80-tych rokov 20. storočia v Hollywoode panovala krátka - ale pomerne pôsobivá - móda podmorských terorov. Do hororu príliš nespadala Cameronova vysokorozpočtová PRIEPASŤ pojednávajúca o kontakte podmorských naftárov vedených Edom Harrisom s USO (tzv. „podmorské UFO“). Zato LEVIATHAN a DEEP STAR 6 už boli regulárnymi (a oproti PRIEPASTI nízkorozpočtovými) atmosférickými, hororovými a hardcore béčkami o skupinke ľudí, ktorá na dne mora bojuje o holý život s obludami. Aby toho nebolo málo, o rok neskôr vznikol v španielsko-americkej koprodukcii ďalší prírastok do série: hrozné ponorkové céčko s R. Lee Ermeym THE RIFT.

7. Rok 2010. A-Team (r. Joe Carnahan) verzus Red: Extrémni a nebezpeční (r. Robert Schwentke) verzus Expendables (r. Sylvester Stallone) verzus Losers (r. Sylvain White) V roku 2010 sa vyrojili hviezdne obsadené (Liam Neeson, Bruce Willis, John Malkovich, Morgan Freeman, Sylvester Stallone, Mickey Rourke, Idris Elba) akčné tímovky pre drsných chlapov, kde ženy neboli dôležité (na čo možno doplatili fádni LOSERS, v ktorých žena dôležitá, na rozdiel od ostatných troch tímoviek, bola) a kde scenár slúžil len na rozpútanie akcie.

8. Rok 1998. Život chrobáka (r. John Lasseter, Andrew Stanton) verzus Mravec Z (r. Eric Darnell, Tim Johnson) V roku 1998 sa v kinách zrazili dve mravčie rodinné „počítačové“ komédie. Nakoniec vyhral, minimálne po komerčnej stránke, 120-miliónový ŽIVOT CHROBÁKA (po prvom TOY STORY ďalší úspešný zárez štúdia Pixar). 60-miliónového MRAVCA Z produkoval Spielbergov DreamWorks. Pixar vsadil na pestrofarebnú smršť a rodinný humor (z nemalej časti láskyplne parodoval westernovú klasiku SEDEM STATOČNÝCH resp. SEDEM SAMURAJOV), kým MRAVEC Z prekvapivo na humor á la Woody Allen! Allen navyše nadaboval ústredného hrdinu (a jeho kamaráta Sylvester Stallone!).

9. Rok 2000. Červená planéta (r. Anthony Hoffman) verzus Misia na Mars (Brian De Palma) Dva ambiciózne, drahé (prvý 70, druhý 90 miliónov) a hviezdne obsadené (napr. Val Kilmer, Tim Robbins, Gary Sinise) marťanské súboje... a víťaz ani jeden. Hoci oba filmy pojednávali o tom istom (skupinka astronautov na Marse bojuje o život a objavuje UFO), každý bol zlý. Len iným spôsobom.