Čo ste určite vedeli o Predátorovi
Agresívne UFO
Štvrtok, 13 December 2012 04:00

14 vecí, ktoré ste určite o sérii PREDÁTOR... vedeli.

Text obsahuje spoilery.

Predátorov sme doteraz mohli vidieť v piatich filmov: v roku 1987 v prvej časti, 1990 v druhej, v roku 2010 v tretej a ďalej vystupovali v crossoveroch s Votrelcami VOTRELEC VS. PREDÁTOR (2004) a VOTRELCI VS. PREDÁTOR 2 (2007). Okrem toho sú populárnymi predstaviteľmi komiksov a počítačových hier.

1) Naozaj mal Predátora hrať Jean-Claude Van Damme?

Naozaj. V tom čase mal za sebou hit KARATE TIGER (1985), takže mal zrejme pocit, že sa na rolu zamaskovaného mimozemšťana, ktorý nakoniec prehrá, nehodí. Zistil to však až po prvej klapke. Vtedy zároveň zistil aj to, že ho štúdio neplánuje uviesť v úvodných titulkoch. A to sa mu tiež nepáčilo. Iná verzia hovorí, že si nevhodnosť jeho obsadenia neskoro uvedomili tvorcovia, keď zistili, že napriek výbornej kondičke je Van Damme oproti obrovskému kulturistovi Schwarzeneggerovi podstatne menší. Tak či onak, Van Damme si Predátora nakoniec nezahral, nahradil ho ozrutný Kevin Peter Hall. Legenda hovorí, že Van Damme na začiatku stihol nakrútiť scénku, v ktorej si zahral partizána. Táto scénka vo filme údajne zostala, dodnes sa ale nikomu nepodarilo hodnoverne zdokumentovať, že sa v nej skutočne nachádza Van Damme.

2) Zo začiatku nikto nevedel, ako Predátor bude vyzerať?

Veru tak. V hre údajne bola aj možnosť, že by ho hrala zamaskovaná opica (!), následne prišla verzia s Van Dammeom. Až neskôr (Predátor väčšinu času aj tak nie je vidieť...) sa úlohy chopil Hall a výsledný vzhľad stvoril fenomenálny maskér Stan Winston (ďalej napr. VOTRELCI). Predátorove „kly“ sú následne údajne nápadom Schwarzeneggerovho kamaráta, režiséra Jamesa Camerona.

3) Kevin Peter Hall sa vo filme objavil aj so svojou skutočnou tvárou?

Objavil - režisér McTiernan s ním bol natoľko spokojný (že Hall nereptal na vyčerpávajúce maskovanie), že mu na konci filmu ako poďakovanie dal cameo pilota záchrannej helikoptéry. Hall sa objavil aj v PREDÁTOROVI 2 (znova v úlohe Predátora), ale rok po ňom predčasne zomrel vo veku 35 rokov (po dopravnej nehode ho v nemocnici omylom nakazili HIV krvou).

4) Vo filme hrá aj neherec?

Môžeme polemizovať, nakoľko možno pokladať za herca wrestlera (Jesse Ventura) alebo hviezdu pornofilmov (Sonny Landham), no scenárista za herca skutočne pokladať príliš nemôžeme. Shane Black je dnes známy ako uznávaný akčný scenárista (POSLEDNÝ SKAUT, POSLEDNÝ AKČNÝ HRDINA) a občasný režisér (KISS KISS BANG BANG, IRON MAN 3), no v tom čase ním ešte rozhodne nebol. S producentom Joelom Silverom síce mal rozpracovanú prvú SMRTONOSNÚ ZBRAŇ, ale v roku 1987 oficiálne ešte pod žiadnym scenárom podpísaný nebol. Silver však už vedel, aký talent na písanie akčných filmov Shane má. Hovorí sa, že údajne práve preto tohto chlapíka nepravdepodobne herecky angažoval do tímu kulturistov – aby Black neoficiálne pomáhal priamo počas nakrúcania s vylepšovaním scenára (napr. s vymýšľaním hlášok). Hoci má jeho vulgárny spojár Hawkins vo filme viacero drsných kultových viet, Black naprieč rokmi opakoval, že mu v scenári nepatrí ani len čiarka a všetko by teda malo byť dielom oficiálnych scenáristov snímky, bratov Jima a Johna Thomasovcov (napísali aj dvojku).

5) Vo filme hrá viacero budúcich amerických guvernérov?

Hrá. Arnold Schwarzenegger dva razy kandidoval na guvernéra Kalifornie a dva razy voľby vyhral. Ventura kandidoval raz na guvernéra Minnesoty a vyhral. Landham raz na guvernéra štátu Kentucky... ale nevyhral.

6) Carlovi Weathersovi je vidieť odstrelená ruka?

Je. Povestnou sa stála smrť Dillona, ktorému Predátor najskôr odstrelí ruku a až potom ho dorazí. Počas post-produkcie trikovo a akčne náročného filmu tvorcom ušiel nenápadný detail, ktorý si ale diváci všimli a následne skultovnel: onú odstrelenú (teda už neexistujúcu) ruku má herec v skutočnosti „rafinovane“ ukrytú vzadu za chrbtom. V niektorých verziách je táto chyba jasne vidieť, v niektorých neskorších je upravená a neexistujúca končatina v nich už vidieť nie je.

7) Ako zomrel Billy?

Existujú minimálne dve teórie toho, ako dopadol obľúbený mlčanlivý indiánsky stopár. Kým častejšia tvrdí, že sa Predátorovi hrdo postavil a čestne zomrel v boji, odvážnejšia hovorí o tom, že mačetou spáchal samovraždu.

8) Dutch Schaefer sa mal pôvodne objaviť aj v PREDÁTOROVI 2 a v PREDÁTOROCH?

Mal, Arnold ale návraty odmietol, oficiálne z časových dôvodov. Postava bola následne mierne upravená/prepísaná a stali sa z nej dve iné/nové. V PREDÁTOROVI 2 tajný agent Keyes v podaní Garyho Buseyho a v PREDÁTOROCH Noland herca Laurencea Fishburnea.

9) V PREDÁTOROVI 2 i v PREDÁTOROCH sa otvorene spomínajú udalosti z prvej časti?

Spomínajú. Síce krátko, ale spomínajú. V dvojke o udalostiach z Južnej Ameriky hovorí Dannymu Gloverovi Busey a v PREDÁTOROCH na tieto udalosti spomína snajperka Isabelle.

10) PREDÁTOR existuje vo viacerých napr. televíznych verziách?

Existuje. Z niektorých boli vystrihnuté blbosti, ktoré tvorcom unikli (viď. nešťastný prípad Dillonovej ruky), z iných najkrvavejšie pasáže (scéna, v ktorej Billy vysoko v korune stromu nájde z kože stiahnutú posádku vrtuľníka).

11) Ventura mal ako jediný herec z filmu ozajstnú vojenskú minulosť?

Znie to bizarne, ale je to pravda. Ventura bol skutočne bývalý vojak, konkrétne slúžil v Navy Seals.

12) Herci sa v PREDÁTOROVI nestretli prvý raz. A ani posledný.

Je to tak. Napriek obrovskej svalovej konkurencii na pľaci panovala fajn nálada, na ktorú jednotliví herci v dobrom spomínali a mnohí z nich sa neskôr (s výnimkou Billa Dukea, ktorý si s Arnoldom zahral už pred PREDÁTOROM, konkrétne v KOMANDE) stretli pred kamerou ešte raz. Napríklad Schwarzenegger a Ventura v BEŽIACOM MUŽOVI alebo Weathers, Landham a Duke v AKČNOM JACKSONOVI.

13) Aký unikát drží Carl Weathers?

V 80-tych rokoch 20. storočia akčnému filmu vládli predovšetkým dve mená. Schwarzenegger a Stallone. On mal tú česť spolupracovať s obomi. Kým s Arnoldom hral len v PREDÁTOROVI, so Sylvestrom si zahral rovno v štyroch dieloch boxerskej série ROCKY.

14) Sonny Landham bol nebezpečný?

Táto historka sa zrejme rokmi nafúkla a zveličila. Každopádne sa hovorí, že počas nakrúcania musel byť Landham obklopený osobným strážcom. Ten však paradoxne nemal chrániť jeho pred nebezpečenstvom zvonka, ale štáb pred svojím výbušným klientom.