Mesačná pasca [2O %]
Agresívne UFO
Streda, 01 August 2012 04:00

Recenzia hororového sci-fi béčka s Bruceom Campbellom MESAČNÁ PASCA (1989).

Recenzia obsahuje spoilery, no film je taký mizerný, že by vám to nemalo/nemuselo prekážať.

Astronauti Grant (Walter Koenig alias Chekov z najpôvodnejšieho seriálového „Star Treku“ a z pridružených celovečerných filmov) a Tanner (Bruce Campbell v tom čase už mal za sebou dve SMRTEĽNÉ ZLÁ, prvého MANIAC COPA a roličku v nočnej supermarketovej vyvražďovačke NARUŠITEĽ) sa na Mesiaci dostávajú do brutálnej potýčky s agresívnou kovovou formou života...

O MESAČNEJ PASCI som pred pozretím vedel minimum informácií, ale napriek tomu som sa tešil, lebo mám rád votrelecké kópie a relatívne aj Brucea, ak to nepreháňa s afektom. Nakoniec sa z filmu ale vykľulo niečo iné, než som čakal a bol som sklamaný rovnako, ako zo sci-fi trilerov POMSTA VOTRELCA, KONTAMINÁCIA: VOTRELCI NA ZEMI alebo SILA ŽIVOTA Tobea Hoopera, teda snímok, ktoré sa zo začiatku tiež tvárili votrelecky, no nakoniec v priebehu deja zmutovali na niečo úplne iné, nevotrelecké.

Dvojica spomenutých astronautov počas rutinného letu objaví gigantickú opustenú vesmírnu loď a v nej údajne 14.000 rokov staré mŕtve telo mimozemského pilota. Spolu s ním nájdu aj vajcovitý dutý predmet, ktorý ale nevedia otvoriť ani experti na Zemi (kam muži samozrejme všetko inteligentne priniesli).

K tomuto šokujúcemu, veľkolepému a revolučnému objavu, dospeje skupinka asi piatich pomerne unudených mužov v pozemskom laboratóriu (vrátane astronautov), pričom nikomu ani len nenapadne počas prieskumu pilota a „kapsule“ mať oblečený ochranný oblek alebo poslať astronautov do karantény. O zopár minút všetci z nejakého úplne nelogického dôvodu dospejú k názoru, že prastaré mimozemské telo znamená, že na Mesiaci pravdepodobne kedysi bola mimozemská základňa, takže obaja astronauti nielenže žiadajú o okamžitý odlet na Mesiac, ale povolenie aj dostanú a okamžite vyrážajú.

Predtým sa ale niečo stane. Počas toho, ako sa obaja astronauti dohovárajú o svojej najbližšej misii, v základni, do ktorej doviezli „kapsulu“ a mimozemšťana, sa kapsula sama od seba otvorí, vylezie z nej niečo ako „miniaturizované Číslo 5 žije“ a následne dochádza ku konfliktu medzi ozbrojenými zložkami NASA (doteraz som nevedel, že také existujú) a útočným trojmetrovým robotom (ktorý, ak som to správne pochopil, vyrástol za pár minút z „Čísla 5“).

V tejto chvíli som vôbec netušil, či sa bude celý dej odohrávať v stmavnutej základni, kde bude čoraz väčší robot likvidovať čoraz menší počet vystrašených ľudí (a teda tým pádom názov MESAČNÁ PASCA bude podvod, pretože na Mesiaci sa nebude odohrávať, ak nerátame prológ zo 60-tych rokov 20. storočia, ani sekunda filmu). Tak či tak, v tej chvíli mi už bolo jasné, že na 90% (bohužiaľ) nepôjde o žiadneho votreleckého klona (ako boli LEVIATHAN alebo CREATURE), ale o jeho „strojovú alternatívu“ (SATURN 3 s Kirkom Douglasom, SCREAMERS: HLASY Z PODZEMIA s Petrom Wellerom, neskorší VÍRUS s Jamie Lee Curtisovou).

Následne je však zlý robot zničený a obaja astronauti predsa len odlietajú na Mesiac (spolu s nimi letí ešte jedna osoba, ale je nedôležitá). V tej chvíli už vieme, že Zlo má skôr kovový než slizký votrelecký dizajn (čo je pre mňa osobne mínus) a k odletu dochádza po dobrých tridsiatich minútach asi hodinu a pol dlhého filmu. Takže je zrejmé, že dej následne bude mať prirýchly spád, čo nelahodí budovaniu atmosféry. Na Mesiaci dochádza k sérii nečakaných zvratov, ktoré už prezrádzať nebudem. Každopádne, je to oceán logických šialeností a nepochopiteľných céčkarských vecí, ktoré netreba komentovať (v úvode do robota strieľa celé komando a nezničí ho, vo finále jeden chlapík tri sekundy a zničí). Film je po logickej stránke naivný, detský a chlapčenský, pričom vylúčený nie je ani mesačný sex. V skafandroch? Kdeže. Hrdinovia predsa majú špeciálny stan, v ktorom môžu dýchať bez prístrojov. Sme predsa v sci-fi. Kam sa hrabe Kubrick.

Raz za 40 minút sa stane niečo zaujímavé, ako je strojové prerobenie mŕtveho Brucea Campbella, no behom štyroch sekúnd doňho vypália dávku zo samopalu, je po dobrom nápade a veselo sa pokračuje v ďalších nezaujímavých a nudných motívoch...

Určitým oživením je spoľahlivý Campbell, obľúbený hororový herec, ktorý sa nikdy nebál účinkovať v extra mizerných filmoch. Ani on ale nestačí. Dvojnásobne ak je jeho parťák nesympatický a žena zbytočná/otravná.

Niektoré veci sú také nelogické, že si ich všimol i laik ako ja, čiže človek, ktorý sa nikdy extra nezaujímal o astronómiu, cestovanie vesmírom, fyziku atď. (mimozemská loď do ľudského raketoplánu vypáli elektrický výboj a raketoplán je vo vesmíre ODHODENÝ asi o desať metrov dozadu!).

Na snímke je obecne veľmi náruživo (ne)vidieť slabučký rozpočet, ktorý jednoducho od samého počiatku nemal šancu dôstojne zhmotniť pomerne ambiciózny scenár, plný raketoplánov, gigantických exteriérov a interiérov vesmírnych mimozemských lodí, povrch Mesiaca či trojmetrových vraždiacich Transformerov. Že sa o to niekto vôbec s takýmto malým rozpočtom pokúsil, asi veľa vypovedá o jeho zúfalstve a nedostatku iných/lepších pracovných ponúk/príležitostí. Režisér, istý Robert Dyke, predtým ani potom neurobil nič zaujímavé a hrozná MESAČNÁ PASCA dodnes (leto 2012) zostáva jeho najlepším filmom. Asi by ale bolo férové spomenúť, že vždy sa špecializoval skôr na tvorbu filmových efektov a pred MESAČNOU PASCOU sa s Bruceom Campbellom stretol už v SMRTEĽNOM ZLE 2 (kde robil triky). Neskôr robil masky napr. pre celovečerného HARRYHO A HENDERSONOVCOV. Na MESAČNEJ PASCI sa podieľal aj tretí „raimiovec“, hudobný skladateľ Joseph LoDuca.

Film na mňa pôsobil dojmom, že vznikol podľa veľmi kvalitnej sci-fi poviedky. Výsledkom je však nízkorozpočtové veľmi nekvalitné béčko, hraničiace s céčkom.

Moontrap, USA, cca 92 minút

Réžia: Robert Dyke. Scenár: Tex Ragsdale. Hudba: Joseph LoDuca. Kamera: Peter Klein. Hrajú: Walter Koenig, Bruce Campbell, Leigh Lombardiová a ďalší