Budú Predátori 2?
Agresívne UFO
Štvrtok, 28 Jún 2012 04:00

Množstvo komiksov, dva filmy a dva crossovery s Votrelcami. Nie veľa. Napriek tomu sú Predátori kultovými monštrami americkej kinematografie. A napriek tomu sa Hollywood do nakrúcania ďalších dielov nehrnie. Ako je to s ich ďalším príbehom?

Text obsahuje spoilery.

Plnohodnotný tretí diel sa mal pôvodne objaviť už v polovici 90-tych rokov 20. storočia. Vtedy štúdio 20th Century Fox najalo vychádzajúcu (DESPERADO/1995) režisérsku hviezdu menom Robert Rodriguez, aby napísala scenár.

Svojrázny Rodriguez je povestný tým, že si na svojich filmoch skoro vždy robí všetko sám (okrem réžie napríklad píše scenáre, strihá, skladá hudbu alebo vyrába triky). Jeho scenár k trojke ale údajne pripomínal skôr v tej dobe nesfilmovateľného galaktického GLADIÁTORA za približne 200 miliónov dolárov, čo je šupa peňazí ešte aj dnes. Skupinu pozemšťanov (v čele s Arnoldom Schwarzeneggerom alias Dutchom Schaeferom, hrdinom prvej časti a možno aj s Dannym Gloverom, policajtom z druhej) podľa tohto scenára uniesli Predátori na svoju domovskú planétu, aby tu ľudskí bojovníci v mimozemskom Koloseu bojovali o holý život. Štúdio šialený projekt zrušilo a sústredilo sa na crossovery.

Kým prvý crossover (nakrúcaný v Čechách!) zaznamenal solídny komerčný úspech, druhý nezaujal ničím a štúdio 20th Century Fox (ktoré vlastní autorské práva na túto mimozemskú rasu) plány na tretí crossover radšej zrušilo. No značka PREDÁTOR bola napriek tomu stále silná a tak sa vo Foxe rozhodli oživiť ju prostredníctvom relatívne plnohodnotného tretieho dielu, ktorý by nadviazal na filmy so Schwarzeneggerom a Gloverom, nie na crossovery.

Výsledok sa síce volá PREDÁTORI a nie PREDÁTOR 3, ale na rozdiel od oboch crossoverov sa s prižmúrenými očami skutočne jedná o „klasické“ pokračovanie. Sú v ňom jasne spomínané udalosti z prvej časti (ktorú nakrútil John McTiernan) a film je plný aj iných odkazov na prvé dve krvavé dobrodružstvá, od hudby cez výpravu až po hlášky. Možno až príliš, ale aspoň štúdio dôstojne vhodilo Predátora do jeho prirodzeného prostredia (do džungle) a to je fajn.

PREDÁTOROV prekvapivo stále držal v rukách Rodriguez. Síce už „len“ ako producent (pôvodne sa hovorilo, že by mohol byť aj kameramanom snímky, to sa ale nakoniec nestalo), no ani to nie je málo. Dej sa (oproti jeho pôvodnej vízii) osekal a je skôr skromným remakeom prvej časti (skupina zabijakov v džungli čelí desivej hrozbe z kozmu). Avšak fanúšikov (napriek hovadským trikom, hovadskému Laurenceovi Fishburneovi a slabšiemu koncu) plus mínus potešil.

Rodriguez (známy ako tvorca, ktorý aj z malého rozpočtu vyťaží dosť) rozpočet udržal v až prehnane rozumných hraniciach (okolo 40 miliónov), takže aj keď film vyložene neoslnil, zarobil relatívne dosť na to, aby malo zmysel pokračovať.

Sám Rodriguez priznal, že nápady na zápletku má. Napríklad sa chcel bližšie pozrieť na jednotlivé kasty Predátorov, keďže z filmu bolo zrejmé, že ich je viac a navzájom sa príliš v láske nemajú.

Už pred samotnou premiérou štúdio jasne naznačilo, že záujem o ďalší diel, aj dva, by bol. Adrien Brody (ktorý v PREDÁTOROCH stvárnil hlavnú rolu realistického žoldniera Roycea) dokonca podpísal zmluvu na trilógiu (táto informácia unikla na verejnosť pred premiérou, takže bolo isté, že prežije, čo čiastočne sabotovalo moment prekvapenia). Takisto posledná scéna ukázala, že to Fox s ďalšími dielmi myslí vážne: Alice Bragaová a Brody porazili Predátorov a prežili. No čo z toho? Stále boli uväznení na cudzej planéte a to práve príliš veľký happyend rozhodne nebol. Džungľa bola plná smrteľných nebezpečenstiev, začal nový lov (viď. záber na ďalšie padáky s budúcou lovnou „zverou“) a rovina s bláznom Nolandom ukázala, že lepšie, ako žiť v džungli plnej Predátorov, je možno umrieť v boji. Takže áno, nápady na ďalšiu časť určite boli.

Momentálne je situácia okolo prípadnej päťky (ak do série nerátame dva crossovery) na bode mrazu. Rodriguez by do nej zrejme išiel, no v tomto prípade je príliš malým pánom – značka patrí už niekoľko desaťročí Foxu a ten sa do štvorky evidentne nehrnie. Dvojnásobne po tom, čo jeho votrelecký PROMETHEUS nenaplnil očakávania.