Vec 2011 [6O %]
Agresívne UFO
Štvrtok, 22 Marec 2012 04:00

Recenzia prequelu k sci-fi hororu Johna Carpentera VEC s názvom... VEC (2011).

Recenzia obsahuje spoilery (k obom VECIAM).

V roku 1982 legendárny hororový režisér Carpenter (HALLOWEEN, HMLA) nakrútil podľa poviedky Johna W. Campbella Jr. drsný sci-fi horor o skupinke amerických polárnikov (v čele s Kurtom Russellom). Tí v úvode zachránia vlčiaka pred streľbou šialených nórskych (nie švédskych) polárnikov, ktorí na zviera z neznámych dôvodov strieľajú z vrtuľníka. Keď následne streľbu zo psa nasmerovali na nič nechápajúcich Američanov, tí streľbu opätovali, hnusných Nórov (ktorí sídlili v základni niekoľko kilometrov od nich) zabili a vlčiaka si adoptovali. Zviera však v skutočnosti bolo hostiteľom agresívnej mimozemskej entity, ktorá následne Američanov (okrem dvoch) zabila. Napriek tomu, že tí dvaja počas filmu nezomreli, bolo jasné, že na 99% ich smrť čakala tesne po záverečných titulkoch.

VEC býva hororovými fanúšikmi pokladaná za kultovú a napriek tomu, že je na nej vidieť slabší rozpočet (typický pre Carpentera), ešte aj v roku 2012 sa po vizuálnej stránke jedná o zaujímavé remeslo (snežná výprava, masky, animatronické modely).

Štúdio o dvojke uvažovalo dlho. V jednej chvíli sa okolo nej motal Carpenter, ktorý chcel pokračovať tam, kde minule skončil. Čiže pri dvojici preživších.

Štúdio mu to našťastie zatrhlo a nasledovalo niekoľko ďalších (našťastie tiež nerealizovaných) zlých nápadov. Od televíznej mini-série, po remake. Plány urobiť „niečo podobné“ však stále viseli vo vzduchu, lebo z vysokého počtu napodobenín (NOC DLHÁ 30 DNÍ, BIELA SMRŤ) bolo vidieť, že diváci stále chcú vidieť dobrý snežný hardcore krvák (resp. horor o „výmene tiel“ - LUPIČI TIEL, FAKULTA).

Nakoniec niekto dostal nápad, urobiť prequel. Síce každý fanúšik bude vedieť, ako skončí, je to ale asi najférovejší (pre divákovu peňaženku) spôsob, ako pokračovať v „univerze“ slávneho filmu bez toho, aby sa jednalo o vyložené parazitovanie.

Obavy síce boli na mieste (spájali sa predovšetkým s neznámym režisérom, o ktorom dovtedy nikto nepočul), no ukázali sa byť zbytočnými. Dobre nakoniec dopadol i relatívne nízky cca 35-miliónový rozpočet. Ten je využitý na správnych miestach, keďže vo filme nehrajú slávni herci a tak sa ušetrilo na honorároch a investovalo sa do masiek, výpravy, trikov a akčných scén. Jedinými známejšími tvárami sú na Zooey Deschanelovú sa podobajúca herečka Mary Elizabeth Winsteadová (SMRTONOSNÁ PASCA 4.0, SCOTT PILGRIM PROTI CELÉMU SVETU) a herci Joel Edgerton (WARRIOR) a Adewale Akinnuoye-Agbaje („Nezvestní“). Inak len sneh, tma, krik a nechutná smrť.

Snímka vznikla v roku 2011, ale odohráva sa v 80-tych rokoch, keď nórski výskumníci (ktorým pomáha zopár Američanov a dve ženy) na Antarktíde hlboko pod povrchom objavia vesmírny koráb, starý približne 100.000 rokov a neďaleko od neho v ľade zmrazeného vesmírneho cestovateľa. V základni dochádza k fyzickému poškodeniu jeho tela, infikovaniu okolia a k prvým stratám na životoch. Jedná sa o vec, ktorá sa chce rozšíriť po celom svete vďaka svojej schopnosti imitovať iných ľudí (ale i zvieratá), ktorí vyzerajú presne ako vy, pričom ale „skutočný“ vy už dávno ležíte niekde mŕtvy, lebo vás zabila a napodobnila vaše telo, vašu tvár, váš hlas, vaše všetko. Imitovať nedokáže len neľudské časti vášho tela (náušnice, kovové platničky, sklenené oko).

Ak ste videli Carpenterov horor, budete vedieť, ako prequel musí skončiť. Je len jedna možnosť. Napriek tomu sa tvorcom podarilo jemne tomu prejsť cez rozum a hoci film naozaj končí začiatkom Carpenterovho filmu (viď. záverečné titulky), podarilo sa im vymyslieť nenápadne pootvorené zadné vrátka pre (ale to sa mi zdá fakticky nereálne) pokračovanie (SPOILER prežitie istej postavy, o ktorej som si od začiatku myslel, že na 100% umrie + naznačenie, že niekde neďaleko existuje ruská polárna stanica SPOILER).

Napriek niekoľkým nesympatickým počítačovým trikom sa režisér sústredil na dospelého diváka a od začiatku robil hardcore krvák s vysokou neprístupnosťou. Mnohé scény sú drsné a nechutné, niektoré masky (od Aleca Gillisa a Toma Woodruffa Jr., ktorí takmer prekonali svoj asi najhumusnejší film, štvrtého VOTRELCA, ktorému tiež robili masky) budete mať problém dostať z hlavy a obyvateľmi stanice sú zábavne škaredí, vlasatí a fúzatí chlapi s priemerným vekom okolo 45 rokov a s menami ako Lars, Olav, Jonas, Elrik a Peder.

Napriek tomu, že film vyzerá po vizuálnej stránke pôsobivo, vyzerá zároveň podobne skromne, ako Carpenterov film (s heslom, že aj nezaujímavá drevená búda uprostred zaujímavej snežnej výpravy pôsobí nadpriemerne). Keďže sa dej odohráva v 80-tych rokoch, tvorcovia nepoužili vyložené vizuálne samoúčelnosti a snímka na mňa pôsobila príjemne retro (napr. čo sa týka zbraní, oblečenia, zariadenia jednotlivých miestností alebo vzhľadu vrtuľníkov, ale to všetko hovorím ako laik).

Tvorcovia použili množstvo vecí, aby prequel pripomínal Carpentera, no bez toho, aby sa jednalo o trápnu kópiu (plameňomet, psy). Kultové scény (test krvi) šikovne obmieňajú za „čosi podobné, ale nie rovnaké“ (test zubných kazov!). Je to niečo ako PREDÁTORI, ktorí šikovne skákali medzi remakeom a plnohodnotným sequelom. Z hercov ma najviac zaujal mužný Austrálčan Edgerton, ktorý vtipne napodobnil Russella (tiež hrá drsného - ale v skutočnosti dobráckeho - amerického pilota s namakanými slnečnými okuliarmi). No zároveň zostal sám sebou. A to sa asi dá povedať i o samotnom prequele. Je sám sebou... čo je super.

P.S. Chcem popriať veľa duševnej sviežosti do ďalších rokov skvelému nielen slovenskému distribútorovi tohto filmu, ale dokonca i samotnému štúdiu, ktoré ho vyrobilo. Obe organizácie ho totiž veľmi inteligentne poslali do kín pod názvom THE THING alias VEC, čo je na písmenko identický názov filmu Johna Carpentera. Osobne to oceňujem, pretože úplne zbytočného chaosu predsa nikdy nie je dosť (v Čechách film pomenovali VEC: POČIATOK).

P.S. 2 Camea Kurta Russella sme sa bohužiaľ nedočkali.

The Thing, USA | Kanada, cca 103 minút

Réžia: Matthijs van Heijningen Jr. Scenár: Eric Heisserer (na námety poviedky Johna W. Campbella Jr.). Hudba: Marco Beltrami. Kamera: Michel Abramowicz. Hrajú: Joel Edgerton, Mary Elizabeth Winsteadová, Adewale Akinnuoye-Agbaje a ďalší