Kontaminácia: Votrelci na Zemi [4O %]
Agresívne UFO
Pondelok, 14 November 2011 04:00

Recenzia na sci-fi horor KONTAMINÁCIA: VOTRELCI NA ZEMI (ktorý má s VOTRELCOM menej spoločného, než naznačuje jeho názov).

Ak vyhľadávam niečo ešte častejšie, ako votrelecké kópie (PREDÁTOR, DOOM), potom už len VOTRELCOVE. Tvrdé sci-fi horory, v ktorých je skupina postáv uväznená v uzavretom priestore, v ktorom ich kus po kuse vyvražďuje záhadný mimozemský parazit.

Takže som videl DEEP STAR 6, LEVIATHAN alebo TAJOMNÉ ZLO s Kyleom MacLachlanom. Často to neboli najlepšie filmy na svete. Ale pre TAKTO vystavaný príbeh mám slabosť už od detstva, kedy ma fascinovala predstava, že som odvážny kozmonaut s plameňometom, blúdiaci temnými úzkymi šachtami gigantickej vesmírnej lode, kde sa za každým rohom môže ukrývať nepredstaviteľné monštrum z hlbín kozmu, bažiace po mojej krvi.

Z toho dôvodu obľubujem filmy ako VEC, SATURN 3 (s Kirkom Douglasom) alebo aspoň CREATURE (NETVOR) s Klausom Kinskim, GALAXIU TERORU s Robertom Englundom a svojím spôsobom i prvý MIMIC, ZLOMOK SEKUNDY s Rutgerom Hauerom, prvých desať minút SILY ŽIVOTA (r. Tobe Hooper) alebo totálne céčko CREEPOZOIDS alias POMSTA VOTRELCA. Je mi JASNÉ, že NIČ z toho na VOTRELCA nemá (aj kultová VEC sa oproti hrôzostrašnej vízii Ridleyho Scotta zrazu javí ako béčko). NAPRIEK TOMU podobné filmy budem zrejme už NAVŽDY vyhľadávať.

Ďalším kúskom do tejto nevydarenej zbierky mala byť snímka KONTAMINÁCIA: VOTRELCI NA ZEMI. Mala... ale nie je. V skutočnosti totiž skoro vôbec nie je votreleckým klonom.

Pritom „reklamná kampaň“ je postavená z veľkej časti i práve na napodobovaní slávneho brata. Na plagáte sú vyobrazení dvaja astronauti v skafandroch, v deji figurujú votrelecké „vnútri dýchajúce“ vajcia o veľkosti melóna a ak sa otvoria, vyskočí z nich na človeka čosi príšerné.

V skutočnosti sa dej neodohráva vo vesmíre (ak nerátame minútový flashback a plagát) a z vajca nič nevyskočí. V skutočnosti vajce totiž vybuchne a jeho obsah sa rozprskne na všetko okolo. Čím spôsobí, že ak vyprskol na človeka (alebo zviera), ktorý bol práve v tej chvíli blízko (na rozdiel od votreleckých vajec TOTO vajce „neprebudí“ pohyb v jeho blízkosti, ale zvýšená teplota), daný živý organizmus.. tiež exploduje. Čiže ŽIADNY horor, ŽIADNI ľudskí hostitelia, ŽIADNE mimozemské príšery, prerážajúce s praskaním hrudné koše. Nič také.

Tvorcovia tohto zabudnutého béčka síce VOTRELCA občas kopírujú (dizajn vajec, „Kráľovná“), ale je to skutočne len občas. Väčšinu filmu tvorí pátranie jednej ženy a dvoch mužov po stopách vesmírnych vajec, keďže od určitej chvíle začne byť jasné, že za ich výskytom na Zemi stojí človek (vajcia ale nemajú pozemský pôvod). Nudné pátranie (plné klišé, lacných akčných scén, dialógov s nulovým obsahom a blbej psychológie) zavedie nezáživné postavy až do Južnej Ameriky. Ojojoj.

Ani horúca džungľa fádnej snímke nedodá zaujímavú atmosféru. 20% nedám len kvôli sľubnému začiatku v prístave, dodnes pomerne drsným krvavým scénam, podfarbeniu zlovestným hudobným motívom (ktorý sa ozve skoro vždy, keď je na scéne vajce), mojej slabosti pre votrelecké kópie a faktu, že z desiatok blbých talianskych hororov 70-tych a 80-tych rokov 20. storočia, ktoré som videl, tento rozhodne nebol najhorší.

Najväčším problémom snímky možno je, že nemá napätie. Infikovaná postava „neporodí“ príšeru, ale ani sa napríklad „osobnostne“ nezmení tak, ako postavy vo VLÁDCOCH BÁBOK, INVÁZII ZLODEJOV TIEL s Donaldom Sutherlandom, INVÁZII s Kidmanovou či FAKULTE Roberta Rodrigueza. Infikovaná obeť prosto do piatich sekúnd vybuchne...

Inak je to „klasicky“ tupá taliansko-nemecká mäsiarčina z nenáročných osemdesiatych rokov 20. storočia s drevenými hereckými výkonmi, hnusnými ľakačkami (postave v tme niekto na plece položí ruku, ZVRIESKNE HUDBA a o sekundu sa zistí, že je to jej parťák) a tradične obdivuhodnou logikou (viem, že vajcia sa „prebúdzajú“ teplom. Čo teda urobím? Pošlem chlapov s plameňometom.).

Nie je to ani tak ďalšia kópia VOTRELCA, ako skôr SCANNERS. Inými slovami, je to asi taká kópia VOTRELCA, ako bola svojho času OPERÁCIA MONOLIT s Billom Paxtonom. Teda skoro žiadna. Keď ale necháme bokom už otravné reči o tom, ČOHO je to kópia, zostane najzákladnejšia otázka. Je to dobrý dobrodružný sci-fi horor? Nie. Nie je.

Contamination (alias Alien Contamination), Taliansko/Nemecko 1980, cca 95 minút

Réžia: Luigi Cozzi. Scenár: Lewis Coates, Erich Tomek. Kamera: Giuseppe Pinori. Hrajú: Ian McCulloch, Louise Marleauová, Siegfried Rauch, Gisela Hahnová a ďalší