Kovboji a votrelci [4O %]
Agresívne UFO
Pondelok, 05 September 2011 04:00

Recenzia na sci-fi western s Harrisonom Fordom a Danielom Craigom KOVBOJI A VOTRELCI.

Divoký západ. Uprostred prérie sa zobudí chlapík, ktorý si nič nepamätá (Daniel Craig). Na boku má čudnú ranu a na ruke ešte čudnejší náramok. V neďalekom mestečku sa dostane do konfliktu s bývalým vojakom (Harrison Ford), pretože sa zdá, že má na rováši viac, než na čo si spomína... aj keď si vlastne nespomína na nič... vyzerá to ale tak, že ostatní si na jeho zatykač a tučnú odmenu spomínajú aj za neho. V poslednej chvíli ho zachráni útok mimozemšťanov, po ktorom bude musieť spojiť svoje sily so skupinkou postáv, z nich každá sa z iného dôvodu rozhodne vysadnúť na koňa a v nebezpečnej divočine zistiť, čo sa deje...

Som v miernom šoku. Niečo tak nudné som nečakal. Iste, už samotný nápad (kovboji a Indiáni verzus UFO) je alebo neskutočne skvelý alebo neskutočne blbý. No povedal som si, že bude skôr skvelý. Režisér IRON MANOV, predstavitelia Indiana Jonesa a Jamesa Bonda, k tomu asistentka Dr. Housea, Steve Oedekerk (režisér druhého ACEA VENTURU), Roberto Orci (scenárista Bayovho OSTROVU či MISSION: IMPOSSIBLE III), Alex Kurtzman (scenárista STAR TREKU, producent OKA DRAVCA) a Damon Lindelof (scenárista „Nezvestných“ a Scottovho PROMETHEA) by predsa do blbosti nešli a ak predsa, určite by im ju za 150 miliónov dolárov neprodukoval Steven Spielberg s Brianom Grazerom (producentom ČISTEJ DUŠE) a Ronom Howardom (režisérom APOLLA 13). Omyl.

Scenár je samé klišé. Od začiatku je jasné, že Craig má drsné ale dobré srdce, že Ford sa s ním po počiatočnej nenávisti spriatelí na život a na smrť a že nešikovný pacifista sa naučí odstreliť ufóna. Jediné, čo ma prekvapilo, bolo, že film nemal taký otvorený koniec pre prípadné pokračovanie, ako som čakal.

Pritom samotná zápletka nie je zlá. Predsa len, umiestniť boj s mimozemšťanmi na Divoký západ, JE dobrý. Tvorcovia z toho však nič poriadne nevyťažili. Neprekvapia postavy, vzťahy medzi nimi, dialógy. Akcie je málo a je nudná, trikov je viac, ale odohrávajú sa v tme, takže naplno sa ukážu len v dvoch scénach, vzácne sa odohrávajúcich počas dňa. Samotná vizuálna podoba, či už mimozemšťanov alebo ich lietajúcich strojov, je taká neoriginálna, že som na nej nenašiel ani kúsok originality.

Miestami mi film pripadal dokonca amatérsky nezvládnutý. Asi najlepším príkladom je scéna, v ktorej Ford chlapcovi rozpráva o tom, že v minulosti musel niekomu podrezať hrdlo. Dlho som nad scénou rozmýšľal, ale ani po dvoch dňoch som nepochopil, či išlo o čierny humor alebo o nezvládnutú dramatickú scénu, ktorá NEMALA byť vtipná.

Podobný čudný mix naturalistických vecí a pokusu o oddychový letný veľkofilm bol bohužiaľ zastúpený aj v zvyšku filmu. Čakal som trikovú šou v štýle MUŽOV V ČIERNOM alebo DŇA NEZÁVISLOSTI. KOVBOJI A VOTRELCI však nie sú ani vtipní, ani seriózne vážni. Sú nevydareným hybridom s Indiánmi, ktorí vypadli z najbližšej romantizovanej predstave 14-ročného dieťaťa, narodeného v Bratislave. To je ale v rozpore so scénami, z ktorých som mal pocit, že mi tvorcovia chcú povedať dôležité veci o tom, že osídľovanie Ameriky belochmi skutočne nebolo niekedy ničím iným, než masakrou Indiánov. Vo výsledku sú ale zobrazení tak neoriginálne, že ak by sa objavil Winnetou a začal fajčiť fajku mieru s Old Shatterhandom, len by som sa pýtal, ako Spielberg vyriešil autorské práva. Keď som sledoval meniaci sa vzťah medzi Fordom a Adamom Beachom, ktorý hral Indiána, až ma bolelo, ako naivne je spracovaný. Scenár pôsobí dojmom, že vznikol ešte v 70. rokoch 20. storočia a noví scenáristi len zmenili mená.

Akčným scénam chýba štýl, ktorý by z nich robil hravú zábavu. Ak by sa aj nebodaj niečo zábavné v záplave banálnej nudy našlo, je to zničené nezmyselne drsnou scénou (žranie koňa).

Ford je taký matný, aký nebol ani v DETEKTÍVOCH Z HOLLYWOODU a Craig mi už chlpatou mužnou charizmou začína liezť na nervy. Nevraviac o jeho modrých očiach, kvôli ktorým by mal pôsobiť ako živočíšny sex-symbol, ale je to skôr LEGO panák, ktorý sa do dvanástich učil čítať a dodnes je to na ňom vidieť. Ak by jeho rolu zobral pôvodne oslovený Robert Downey Jr., možno by to dopadlo o čosi lepšie. Olivia Wildeová mi ako „Trinástka“ v seriáli „Dr. House“ pripadala sexi, tu ale dostala takú bizarnú rolu (scéna s upaľovaním), až sa na ňu nedalo pozerať. Všetci sú ale o ničom, čo je škoda, lebo ich hrajú herci ako Sam Rockwell (CHARLIEHO ANJELI, MOON, IRON MAN 2), Clancy Brown (VYKÚPENIE Z VÄZNICE SHAWSHANK, CESTA BOJOVNÍKA), Paul Dano (MALÁ MISS SUNSHINE, ČIERNA KRV), Adam Beach (DYMOVÉ SIGNÁLY), Walton Goggins (PREDÁTORI) alebo Keith Carradine (SÚPERI Ridleyho Scotta).

Nebolo to dokonca ani tak zábavne blbé, ako LIGA VÝNIMOČNÝCH. Mal som pocit, že pozerám pracovnú verziu, na ktorej sa má ešte 6 mesiacov pracovať. Že takýto materiál „unikol“ do kín a je prezentovaný ako hotový film, ma zaskočilo. Vzhľadom na OBROVSKÚ nudu je to, že nedávam 20%, len moje tiché poďakovanie tvorcom za to, že aspoň na pár minút vo mne oživili chlapca, ktorým som kedysi bol. Ktorý chcel zobrať pušku, nasadiť si klobúk, vyskočiť na koňa a s partiou zabijakov vyraziť do sveta a bojovať s neskutočným Zlom.

Cowboys & Aliens, USA 2011, cca 118 minút

Réžia: Jon Favreau. Scenár: Roberto Orci, Alex Kurtzman, Damon Lindelof, Mark Fergus, Hawk Ostby, Mark Fergus, Hawk Ostby, Steve Oedekerk (podľa komiksu Scotta Mitchella Rosenberga). Hudba: Harry Gregson-Williams. Kamera: Matthew Libatique. Hrajú: Daniel Craig, Olivia Wildeová, Harrison Ford, Sam Rockwell, Clancy Brown, Paul Dano, Keith Carradine, Walton Goggins, Ana de la Regueraová, Abigail Spencerová, Adam Beach a ďalší