Světová invaze [4O %]
Agresívne UFO
Napísal David Hecht
Utorok, 15 Marec 2011 06:30

Recenze na akční sci-fi o mimozemské invazi s Aaronem Eckhartem v hlavní roli SVĔTOVÁ INVAZE.

SVĚTOVÁ INVAZE je letos zatím první sci-fi blockbuster, který přichází do našich kin. Příběh filmu se točí kolem skupiny mariňáků, kteří byli přiděleni na obranu Los Angeles před mimozemskými silami.

Prvních zhruba 15 minut režisér věnuje představení jednotlivých postav. Každému z hrdinů je věnována jedna scéna, která má každého vojáka aspoň zhruba popsat. Nakonec si stejně zapamatujete jen hlavní postavu Aarona Eckharta, štábního seržanta Nantze s typicky pošramocenou minulostí, který je na poslední chvíli přiřazen k jednotce zelenáčů, kteří opravdovou válku ještě nezažili. Celé partě velí mladý, čerstvě vystudovaný poručík Martinez.

Celý film je snímán přehnaně dynamickou a překotnou kamerou. Tak, jak snímal Ridley Scott akci v ulicích Mogadisha ve filmu ČERNÝ JESTŘÁB SESTŘELEN, snímá kameraman ve SVĚTOVÉ INVAZI úplně vše. Hlavně v pomalém začátku je kamera neskutečně nepřirozená a nepříjemná. Po traileru, který vypadal, že se do kin dostane mix Emmerichova velkolepého filmu DEN NEZÁVISLOSTI a realistické vojenské akce ČERNÝ JESTŘÁB SESTŘELEN o které tu už padla zmínka, musím říct, že to tak není. Film zkrátka není tak monstrózní. Obsahuje obrovskou dávku amerického vlastenectví a válečného patosu. Samostatná kapitola je pak scénář, který překypuje dementními dialogy. Například když při pitvě mimozemšťana (jediná gore scéna ve filmu) jedna vedlejší postava pronese, že je veterinářka, a proto si určitě bude vědět rady, jak mimozemštanovi zničit důležité orgány, aby nakonec stejně zjistili, že mají srdce umístěné na pravé straně stejně jako lidé. Ovšem to americkým vojákům nemůžeme mít za zlé. Mě by to v jejich situaci určitě také nenapadlo!

Během sledování filmu jsem měl pocit, že Liebesman celou situaci a atmosféru filmu právě tím patosem a hloupými hláškami zlehčuje a svým způsobem paroduje. Byl to jen pocit, ale troufám si tvrdit, že pokud se divákovi dostane takového pocitu během sledování filmu, který se tváří jako surová, realistická sci-fi vojna, pak se něco nepovedlo.

Kvalit filmu ČERNÝ JESTŘÁB SESTŘELEN to nedosahuje z několika důvodů. V ČERNÝ JESTŘÁB SESTŘELEN se povedlo skvěle vykreslit atmosféru bojiště, ať už jde o realisticky surové scény, které do filmu zapadaly jako puzzle a zážitek ještě umocňovaly nebo o kvalitní nasnímání akce a samozřejmě i o pevnou režii Ridleyho Scotta. SVĚTOVÁ INVAZE ve všech disciplínách prohrává. Akce je ve filmu sice požehnaně, ale připadala mi na úrovni lineární, počítačové hry. Brutalitu a utrpení z války jsem za celý film vůbec nepocítil.

Další film, s kterým lze srovnávat je DISTRICT 9. Blohkampův debut byl ale rafinovanější a chytřejší. Jeden z mála kladných aspektů je hudební doprovod. Brian Tyler sice trochu vykrádá Zimmerův soundtrack z POČÁTKU, ale i tak jeho práce patří mezi to málo, co do filmu zapadá a funguje. Aaron Eckhart (TEMNÝ RYTÍŘ) odehrál svůj standart. Drsné hlášky drolí skrz zuby jako obvykle, ale v RABBIT’S HOLE předvedl dle mého názoru o třídu lepší výkon. Ostatní herci spíš doplňují pozadí filmu bez velkého vlivu na příběh, který je mixem několika dobrých filmů. Film má zhruba dvě hodiny a osobně jsem se ke konci začínal nudit. Drobné prostříhání by filmu na rádoby intenzitě určitě neubralo. Spousta diváků si určitě u scifi filmu potrpí na kvalitě mimozemských bytostí. Bohužel i ty nepotěším. Jak jsem již psal, ve filmu se nachází jedna emzácká pitva, ale to je tak vše. Další záběry na mimozenštany jsou z dálky a popravdě mi přišly dost rozmazané.

Co říct závěrem? Film SVĚTOVÁ INVAZE měl být mixem několika kvalitních filmů, ale selhal. Je to tupý, americký blockbuster, který bude dost možná v Americe slavit úspěch, ale já z kina odcházel unaven a s přesvědčením, že tento film podruhé už nikdy neuvidím. S odstupem času můžu potvrdit, že si z filmu nevybavím jedinou silnou scénu a to je u rádoby velkolepého scifi filmu špatně. Každopádně pokud chcete jít do kina na film, u kterého ani vteřinu nemusíte myslet, můžu to vřele doporučit!

Battle: Los Angeles, USA 2011, cca 116 minut

Režie: Jonathan Liebesman. Scenář: Christopher Bertolini. Kamera: Lukas Ettlin. Hudba: Brian Tyler. Střih: Christian Wagner. Hrají: Aaron Eckhart, Michelle Rodriguezová, Bridget Moynahanová, Michael Peña, Elizabeth Keenerová a ďalší