Sága Kriteri
Agresívne UFO
Piatok, 04 Marec 2011 06:38

Článok o hororovej sci-fi sérii KRITERI z osemdesiatych rokov 20. storočia o „pichľavých klbkách“ z vesmíru.

PROLÓG

KRITERI sú podobný bizarný filmový fenomén 80. rokov, ako GREMLINS či KUKURIČNÉ DETI. Sú to polmetrové vesmírne príšerky, ktoré sa dokážu „zložiť“ (ako ježko) do pichľavej guľôčky. Sú nenažraní a útočia tak, že do vás vystrelia jeden zo svojich ostňov (ktoré majú umiestnené na chrbte). Ten je napustený uspávacou látkou a kým pohodlne spíte, oni vás žerú. V prípade nebezpečenstva sa viacero kusov (od desiatok po tisíce) dokáže „poskladať“ do jednej gigantickej gule, rútiacej sa ťažko zastaviteľnou rýchlosťou, valcujúc všetko, čo sa jej postaví do cesty, najradšej samozrejme ľudí a zvieratá (stačia dve sekundy a zagniavený pozemský tvor je ohlodaný na kosť).

Kriteri ale nie sú žiadny Terminátor. Zabijete ich čímkoľvek: od strelnej zbrane po vidly. Alebo ich prejdete autom. V prípade núdze stačí poriadne kopnúť, síce sa vrátia, ale dovtedy snáď nájdete dynamit a odpálite ich domov. Kriteri, rovnako ako Votrelec, kladú vajíčka, z ktorých sa následne liahnu mláďatká, životu nebezpečné už od prvých minút.

Kriteri sú kozmické obludky, ktorých inteligencii sa zatiaľ žiadny vedec seriózne nevenoval. Isté je, že medzi sebou verbálne komunikujú (vo filmoch sú ich dialógy titulkované), koordinujú útoky na všetko jedlé a to je ich priorita – žrať, žrať, žrať. Ako ukazuje prvý diel, dokážu pilotovať vesmírnu loď (ak ju nejakej rase ukradnú), ale sú príliš leniví a majú primalé ručičky na to, aby vyrábali niečo iné, okrem svojho hladu. Sú to príživníci na pupku vesmírnej spoločnosti, kočujú vesmírom, žerú a o nič sa nestarajú.

Práve to robí zo zatiaľ štvorčlennej série skôr sci-fi, než horor. Dej sa síce odohráva v prvých troch častiach na 97% na Modrej planéte (štvorka je však kompletné sci-fi), ale do príbehu zasiahnu tzv. „Vesmírni lovci“, ktorí sú najatí „mimozemskou bezpečnostnou radou“ (viď. fotka čudného ružového ufóna so založenými rukami) na to, aby okamžite naleštili tvrdé dvojmetrové kanóny a vyrazili na Zem vypáliť svoju dlho šetrenú zásobu olova a laserových smrtiacich lúčov. Práve tu totiž skončili (po vzbure v galaktickom väzení) niekoľkí Kriteri. Pristáli na americkom vidieku, no hoci sú na konci úspešne zničení, na začiatku dvojky sa ukáže, že v stodole nechali (samozrejme) niekoľko vajec. A i príšerky z trojky a štvorky sú vlastne priamymi potomkami v „jednotke“ účinkujúcich potvoriek.

Lovci sú dvaja a sú to „humanoidné želatínové hmoty“, ktoré sa ale musia na Zemi maskovať a tak sa „formujú“ alias prijímajú ľudské podoby. Neústupčivý vodca Ug (Terrence Mann) podobu slávneho speváka, no Lee je natoľko nerozhodný, že svoju fyzickú podobu neustále mení (divácky najobľúbenejšia je kultová „Playboy verzia“ herečky Roxanne Kernohanovej). Po ich prvom (aj keď – čo my vieme) záťahu na planéte Zem ich rady rozšíri miestny retardovaný dedinčan Charlie McFadden (Don Keith Opper), paranoicky splietajúci reči o mimozemských únosoch dovtedy, kým sa neukáže, že mimozemšťania skutočne existujú. Charlie sa do lovcov na prvý pohľad zamiluje natoľko, že sa k nim na konci "jednotky" pridá. Keď na planéte opätovne vypuknú problémy s Kritermi, lovci sa vrátia – už aj s Charliem ako plnohodnotným lovcom (hoci stále troška popleteným). V trojke sa už objavuje len on sám, je to ale skôr úvodné a záverečné cameo. Úplne na konci trojky sa mihne aj Mannov Ug (verného parťáka Leea zožrali v dvojke). V štvorke sa opäť objavuje ako Charlie, tak jeho veľký vzor Ug.

Charlie a Ug sú jedinou stabilnou (okrem samotných Kriterov) súčasťou série a objavujú sa vo všetkých dieloch. Čo sa nedá povedať o Scottovi Grimesovi, ktorý nás svojou sympatickou červenovlasou účasťou hostil v prvých dvoch častiach, no v trojke ho nahradil Leonardo DiCaprio (!) a v štvorke herec, ktorý sa nikdy nepreslávil.

KRITERI (CRITTERS), 1986

Diváci sú prekvapení, keď zistia, že prvý diel je relatívne vážny horor so sci-fi vsuvkami. Niekoľko nenažraných Kriterov unikne z kozmickej basy a pristane v zapadnutom americkom poľnohospodárskom mestečku na Zemi, konkrétne v blízkosti farmy rodinky Brownovcov. Nedá sa povedať, že by bola chudobná. Otec, mama, dospievajúca dcéra a malý nezbedný ryšavý syn Brad (keď Scott Grimes vyrástol, objavil sa v menších rolách veľkých filmov bratov Scottovcov, napr. KRVAVÝ PRÍLIV či ROBIN HOOD) majú obrovský pozemok s domovom, traktorom a dobytkom. Ale všetko si vydreli vlastnými rukami a udržiavanie gazdovstva vyžaduje dennodennú tvrdú starostlivosť od rána do večera, kedy si rodina spoločne sadá k prestretému stolu.

Práve lenivá horúca atmosféra zapadákova, kde noci bývajú chladné a kde majú jedného neschopného šerifa, patrí k najväčším plusom snímky, spolu s výpravou priľahlých lesov a lúk, v noci zahmlených. Až druhý diel sa odohráva v mestečku, dej „jednotky“ je takmer kompletne umiestnený na farmu, v mestečku sa odohrá len zopár scén, kde radu humorných situácií spôsobia vesmírni lovci, neohrabane pátrajúci po Kriteroch. Na farmu sa dostanú až na konci, čo je pochopiteľné, lebo keby na ňu prišli v prvej hodine, jednalo by sa o stredometrážny film.

Z toho vyplýva, že bodycount je pomerne nízky a aj osoba, ktorá je z hry vyradená „otrávenými šípmi“, nezomrie, je „len“ v stave, pripomínajúcim kómu. Všetko nakoniec zostáva na synovi a jeho kamarátovi Charliem, ktorý na stajni pracuje ako pomocník. Jediným, kto si to vyložene odkašle, je začínajúci Billy Zane (neskôr hral Billyho Zanea v ZOOLANDEROVI). Ale sex sa v hororoch odjakživa trestal.

Zaujímavosťou je, že mamu hrá Dee Wallaceová, ktorá v 70., 80. a 90. rokoch bojovala proti robotom (STEPFORDSKÉ PANIČKY), mutantom (HORY MAJÚ OČI Wesa Cravena), vlkolakom (KVÍLENIE VLKOLAKOV), mimozemšťanom (E.T. – MIMOZEMŠŤAN), besným bernardínom (CUJO), aligátorom (ALIGÁTOR 2: MUTÁCIA) a duchom (Jacksonove PRÍZRAKY).

Snímku v produkcii Roberta Shayea z New Line (ktorý v tom období mal pod palcom i inú úspešnú žánrovú sériu) režíroval debutujúci Stephen Herek (neskôr urobil pár slušných komédií, napr. hraných 101 DALMATÍNCOV s Glenn Closeovou) podľa scenára, na ktorom pracovalo viacero ľudí; okrem samotného režiséra býva časť scenára priraďovaná aj hercovi Donovi Keithovi Opperovi, predstaviteľovi Charlieho.

KRITERI 2 (CRITTERS 2: THE MAIN COURSE), 1988

Tak toto sú Kriteri, akých poznáme; mne osobne ale vždy sedeli skôr prvý „vážny“ diel. Akonáhle sa z Chuckyho, Jasona či Freda stali komické figúrky, už ma nebavili. Kým druhá DETSKÁ HRA si ešte udržala serióznu tvár, KRITERI 2 (u českých susedov sem-tam známi pod prekladom CRITTERS 2: NESTVŮRKY Z VESMÍRU 2) to poňali a podstatne väčšinou dávkou čierneho humoru a rozšírili dejstvo na mestečko. Po niekoľkých rokoch sem prichádza už tínedžer Brad (znova Grimes), aby navštívil na Veľkonočné sviatky babičku.

Ako však bolo v dobrom zvyku 80. rokov, práve v tom čase objaví miestny oplan v stodole čudné vajcia, ktoré sa rozhodne namaľovať a rozpredať po meste. Ľudia tieto nečakane veľké "slepačie/čokoládové" vajcia ukryjú po záhradkách a deti ich musia hľadať. Po scéne so „zajacom“ všetci pochopia, že sa stala chyba.

Kým prvých KRITEROV môžeme brať ako sci-fi horor, dvojka sa odráža ku katastrofickej komédii: Kriterov je hrozne veľa, všetko v meste prestáva fungovať a tí, ktorí (zatiaľ) prežili, musia spojiť sily, aby prežili aj ďalej. Našťastie, včas prichádza pomoc z hĺbok vesmíru: lovci Ug (Mann) a Lee, doplnení o verného Charlieho. Na rozdiel od „jednotky“ do deja vpadnú už skoro, ale keďže Kriterov je viac, je boj vyrovnaný a oni nemajú žiadny extra náskok napriek zbraniam. Plus práve v TOMTO pokračovaní prichádza mlčanlivý Lee o život pri obetavej akcii. Dobre, že sa nedožil podrazáckej kancelárskej krysy, aká sa z Uga stala v štvorke.

Dvojka okrem katastrofického žánru spĺňa i charakteristiku morbídnej komédie: celú večnosť sledujeme pachtenie sa Kritera po nočnej detskej izbičke, aby zrazu... podobne drsne humorných scén nájdeme oveľa viac (v prvej časti je to legendárne „Pozor, majú búchačky!“ – „No a čo.“ – BUCH!). Vrátane sucho odťažitých dialógov typu „Šerif, potrebujeme vás!“ – „Otvorte si Zlaté stránky.“.

I za pokračovaním stojí producent Shaye, režiséra Hereka ale nahradil Mick Garris. Toho poznajú predovšetkým fanúšikovia Stephena Kinga, ktorého veľa kníh a poviedok v budúcnosti celkom dobre zrežíroval (SLEEPWALKERS, JAZDA NA STRELE, BEZNÁDEJ). Ďalším výrazným tvorcom je scenárista David Twohy (neskôr uchádzajúci režisér - ČIERNOČIERNA TMA, HLBOČINA, DOKONALÝ ÚNIK).

KRITERI 3 (CRITTERS 3), 1991

Som fanúšik série a myslím, že ak čítate článok „Sága Kriteri“, asi aj vy. Práve preto vás neprekvapí skonštatovanie, že KRITERI 3 sú veľmi slabý diel.

Tak za prvé, preživšie postavy tu takmer nie sú. Že v trojke nehrá Scott Grimes, to až tak neprekvapí. Že v príbehu vôbec nefiguruje ani samotný Brad Brown, preobsadený mladším hercom, to už poteší menej. Že sa z trojky takmer úplne vytratil Ug, to už je až neslušné (na tom, že Ug sa VO FILME neobjaví, si trvám, ale ešte sa k tomu vrátime). Ale aby sa Charlie mihol len v chaotickom úvode, kde sa katapultuje z tony hnijúceho lístia, to už je fuj! Smutný moták Charlie sa síce ku koncu k veci vyjadrí trocha hlasnejšie, ale minimálne 80% kratučkého filmu (ledva 86 minút) ho nevidíme. Sledujeme úplne iné postavy a žiadna z nich nie je dobrá.

Máme tu napríklad odvážnu poštárku, ktorú oplzlými narážkami uráža miestny povaľač, ktorý je zlý a preto zomrie. Šokujúcim faktom ale je, že ostatné postavy sú sympatické a teda SKORO NIKTO ĎALŠÍ UŽ NEZOMRIE. K tomuto sa, myslím, vyjadrovať netreba. KRITERI bez vrážd sú ako porno bez sexu.

Pochopil som to tak, že mestečko z predchádzajúcich dvoch epizód, bolo zrovnané so zemou. Na jeho mieste (?) vyrástlo nové. Nezdá sa mi to; dej prvých dvoch častí bol pokiaľ viem umiestnený do 80. rokov a dej trojky na začiatok deväťdesiatych - a pochybujem, že za maximálne 13 rokov by mohlo vyrásť kompletné mestečko. A pokiaľ viem, tak v susedstve dedinky z prvých dvoch častí žiadne nestálo. V akej časti Ameriky sa dej trojky odohráva som skutočne nevypátral a to sm ten mizerný film videl niekoĺkokrát. Je ale zrejmé, že Kriteri z trojky sú potomkami Kriterov z prvých dvoch častí, takže dje trojky by sa mal odohrávať "niekde blízko"... Ak tvorcovia nemajú vyriešené ani takéto základné veci, asi nikoho neprekvapí, že sa vybodli aj na scenár.

V jednej bytovke na periférii mesta sa objaví zopár kusov Kriterov. Príšerky postupujú od pivnice k streche. Nejedná sa o mrakodrap - nech má rozpadávajúci sa činžiak tri poschodia. Býva v ňom zopár ľudí, ktorí pred hladnými Kritermi ustupujú na strechu. Toľko k náročnému deju.

Činžiak zrejme stojí v tajomnej alternatívnej dimenzii tohto sveta, pretože nikto na ulici nepočuje krik, nikto neregistruje požiar. Je to záhadné.

Krv sa tiež nekoná. Atmosféra oproti dvojke zvážnela, ale nedá sa povedať, že by bola kvalitná. Postavy sú nezaujímavé, dialógy sa neoplatí počúvať (pokojne môžete popri tomto filme niečo mixovať), akčné scény sú mierne povedané jednoduché, no skrátka séria zmutovala v čosi tragické.

Tempo chytí až POČAS záverečných titulkoch. Pozor, to nie je irónia ani lacný sarkazmus! Myslím to vážne. Kratučká snímka, v ktorej začínal tínedžer DiCaprio, sa v závere totiž nečakane rozhýbe. Charlie v pivnici objaví vajcia Kriterov. Tesne predtým, ako sa ich rozhodne zničiť, sa nečakane objaví hologram s Ugom (Mann), ktorý Charlieho oboznámi so situáciou: jedná sa o posledné vajcia Kriterov vo vesmíre a keďže mimozemšťania sú eticky silne založení, musia zachovať „rovnováhu vesmíru“ a teda nemajú morálne právo (...) vykynožiť živočíšny druh (akokoľvek nebezpečný).

Nuž, snáď to troška logiku má (pritom na scenári pracoval David J. Schow, budúci scenárista VRANY). Následne sa do pivnice prebúra vesmírny koráb. Charlie, podľa Ugovho návodu, doňho umiestni „preživšie“ vajcia, no kvôli svojej nešikovnosti sám spadne k nim. Tieto scény vidíme POPRI záverečných titulkoch a keď Charlie spadne, objaví sa „Pokračovanie nabudúce“. Človeče. To je podraz.

KRITERI 4 (CRITTERS 4), 1992

Všetci, relatívne logicky, čakali, že dej štvorky (jedná sa o prvý videofilm série a zároveň posledný, keďže piaty diel doteraz nevznikol) bude pokračovať tam, kde trojka skončila. Prdlajz.

Dej sa odohráva v ďalekej budúcnosti. Taká lacná (nielen finančne) kópia VOTRELCA: na obrovskej vesmírnej lodi sa tichým kozmom platí partička nespokojných kozmonautov, medzi ktorými nechýba prchký agresívny „vládca lode“, ani pohľadaná štíhla Afroameričanka či sympatický chlapec. KRITERI 4 zároveň ponúkajú jedinečnú príležitosť vidieť Brada Dourifa z DETSKEJ HRY v kladnej úlohe.

Táto banda na palubu vezme „mŕtvy“ záchranný koráb. Správne, je to "zmrazený" Charlie + vajcia s Kritermi. Potvorky sa čoskoro vyliahnu, Charlie nestíha, prvé kusy posádky ubúdajú a je to brutálnejšie, krvavejšie, akčnejšie, pôsobivejšie a dokonca atmosférickejšie, ako nudná trojka.

Podiel na tom majú nielen fajn herci, ale nech robím čo robím, SKVELÝ odkaz VOTRELCA Ridleyho Scotta. Samozrejme béčkarskejší, možno aj stokrát béčkarskejší, ale platonicky milujem skoro každý tvrdý sci-fi horor o malej posádke obrovskej vesmírnej lodi, po jednom vyvražďovanej temnými mimozemšťanmi.

Snímka má zároveň okrem sympatických postáv a krvavostí tiež vydarených Kriterov, mrazivú výpravu gigantickej lode a svižný dej, do ktorého výrazne zasahuje nielen Charlie, ale aj Ug. Posádku totiž nakontaktuje práve on s tým, že sa musia dostať na odľahlú, opustenú obrovskú vesmírnu stanicu, kde za nájdený koráb dostanú bohatú odmenu. Ug ale už dávno nie je sympaťák z minula: zapredal sa „vyšším cieľom“ a pre svoju misiu je schopný obetovať kohokoľvek.

Réžie sa ujal Rupert Harvey, nielen producent všetkých KRITEROV, ale tiež kultových béčok Chucka Russella SLIZ a NOČNÁ MORA V ELM STREET 3: BOJOVNÍCI ZO SNA.