Bude Votrelec 0?
Agresívne UFO
Utorok, 26 Október 2010 16:03

Bude Votrelec 0?

Ani ma nebaví spomínať, ako dlho a čo všetko sa plánovalo/natáralo o piatom Votrelcovi. V hre bol v podstate od premiéry štvorky (1997), čo je na táranie dosť času.

Až v roku 2009 štúdio 20th Century Fox odštartovalo práce na regulárnej päťke. Vo veľkom štýle – produkovať má Tony Scott (Karmínový príliv, Domino) a režírovať jeho starší (a uznávanejší, lepší atď.) brat Ridley, ktorý pred desiatkami rokov nakrútil prvý diel.

RIDLEY A TONY CHCÚ RINSCHA

Bratia Scottovci (vo svojej firme Scott Free Productions produkovali už po vedeckej stránke relatívne nehlúpu televíznu mini sériu podľa Crichtona Kmeň Andromeda/2008 alebo tento rok vynikajúci a vysokorozpočtový, no bohužiaľ komerčne neveľmi úspešný, A-Team) pôvodne na réžiu najali Carla Rinscha, ktorý doteraz nakrúcal reklamy. To im imponovalo, keďže obaja sa do Hollywoodu dostali práve na základe tisícok reklám.

Foxovci ale Rinscha, mimochodom frajera Ridleyho dcéry, neschválili. Zrejme nechceli riskovať s debutantom (čo je v dobe, kedy debutujúci Neill Blomkamp nakrútil výborný District 9 troška zastarané, na strane druhej sa Foxom nečudujem) a radšej si, aby Scottovci ešte niečo nevymysleli, dali podmienku: ak nebude režírovať Ridley, už Ridleyho, ak za nimi príde s niečím (hocičím) okolo Votrelca, nepustia cez vrátnicu.

FOX CHCE RIDLEYHO

Ridley v rokoch 2000 - 2010 nakrútil neuveriteľných 9 veľkých filmov. Tento rok sa mal k svojmu „domovskému“ žánru sci-fi vrátiť tajomným projektom Kamene (údajne vysvetľujúcim pôvod anglického Stonehenge). Napriek tomu Kamene zhodil z kopca a s votreleckým návrhom súhlasil. Začalo sa riešiť, či pôjde o pokračovanie, v ktorom nesmrteľná Ripleyová (Sigourney Weaverová) ZNOVA bude bojovať proti kyselinovým monštrám alebo o remake „jednotky“ (fúúúj!). Prípadne do hry prichádzal prequel, v ktorom vraj zistíme, že posádka Nostroma nebola ZĎALEKA prvá, ktorá na LV-426 objavila monštruózny vrak mimozemskej lode. Nakoniec Fox vďakabohu odklepol práve túto možnosť.

Nechápte ma zle. Som fanúšik série (resp. prvých dvoch dielov, ostatné slušný priemer). Napriek tomu ma VEĽMI zaujíma, čo sa stane, ak sa vo Votrelcovi nehnevajte sa ale KONEČNE nebude plameňometom oháňať Ripleyová.

TEDA PREQUEL

Angažovaný scenárista (neznámy Jon Spaihts) naznačil, že príbeh sa bude odohrávať cca 30 – 35 rokov pred udalosťami z Nostroma a dozvieme sa odpovede na otázky „Čo bol zač pilot lode?“, „Kam s ňou mieril?“, „Odkiaľ?“ a „Čo sa stalo, že misia dopadla haváriou?“. Situácia sa zmenila, keď bol na prepis scenára najatý známejší Damon Lindelof, ktorý J.J. Abramsovi pomáhal (ako producent) vytvoriť „Nezvestných“ alebo prequel Star Trek (2009).

Môžeme špekulovať, ale Votrelec je už X desaťročí kult a ako každý správny kult, i on má milióny fanúšikov po celom svete, ktorí spriadajú úžasné teórie o tom, čo, kto, kedy, prečo atď. Vyšpekulovali napríklad, že je údajne predsa nad slnko jasnejšie, že spoločnosť Weyland-Yutani (firma, ktorá zamestnávala Ripleyovú, známa tiež pod jednoduchou prezývkou „Spoločnosť“) predsa MUSELA vedieť o tom, že na LV-426 niečo JE. Teda posádka lode Nostromo pod velením kapitána Dallasa (Tom Skerritt) v skutočnosti ROZHODNE vôbec nemusela byť prvá, ktorá sa prechádzala po hrôzostrašne obrovských tichých chodbách stroskotanej mimozemskej lode a vonku vila meluzína. V skutočnosti mohlo byť od začiatku Spoločnosťou tajne plánované pristáť na LV-426, čo vedel len zradne naprogramovaný robot Ash (Ian Holm). Proste návnada, ktorá mala byť do predposledného člena infikovaná Votrelcom a loď by na Zem priviedol alebo palubný počítač Matka alebo Ash, ktorý bol umelý organizmus a tak by naňho Votrelec nezaútočil, pretože by ho vnímal ako strojovú súčasť lode.

O ČOM TO TEDA BUDE?

Scott naznačil, že by rád „išiel do hĺbky“ a venoval sa samotnému „vzniku“ alienov. To jednak znie až filozoficky (niečo ako „zrod vesmíru, života v ňom – a vôbec“), jednak to bohužiaľ pripomína bizarné kotrmelce z oboch AvP (kde Votrelcov „vyrobili“ Predátori!) a jednak by to znamenalo vysvetliť asi najväčšiu záhadu ságy. Kto bol pilot lode, ktorého torzo s dierou v hrudníku Dallasova posádka objavila? Fanúšikovia túto rasu pomenovali Space Jockey. Mňa osobne vždy fascinovala otázka, KAM sa podel Votrelec, ktorý spôsobil jeho smrť (možno i samotné stroskotanie). Zomrel? Space Jockey mal v obrovskom hrudnom koši dieru, typickú pre votrelecký pôrod. Kam sa teda daný exemplár podel? Bol celý čas niekde STÁLE živý v lodi a sledoval Dallasa? Provokatívne dráždivá predstava. Možno, ak budete scény z mimozemskej lode sledovať pozorne, uvidíte sem-tam tiene, ktoré by tam z logického hľadiska nemali čo robiť.

Je pravda, že Scott MÁ čo naprávať. Po ukážkovo „nedopovedanej“ tajomnej „jednotke“ sa totiž z famóznych Votrelcov ako živočíšneho druhu už v (inak fantastickej, len to už nemá veľa spoločného so „záhadnou atmosférou“ pomalej „jednotky“, je to skôr „skvelý Hollywood“) dvojke stala neveľmi inteligentná mimozemská variácia na včelie/mravčie spoločenstvo. V trojke dokonca kanálový potkan/drak, o komiksovej štvorke (a dvoch spin-off) radšej ani nebudem hovoriť. Vo „Votrelcovi 0“ sa má prekvapivo objaviť znova vojenské komando a malo by byť vedené ženou. Ridley momentálne vyberá vhodnú slečnu (Natalie Portmanovú?), ale pokojne môže ísť nakoniec aj o chlapca (James Franco).

Štúdio Fox s Ridleym síce komunikovalo, ale naplno sa do debaty ponoriť nechcelo. Logicky si najskôr chcelo počkať, ako diváci (ne)prijmú jeho Predátorov. Je to „spriaznený“ projekt, taký Votrelcov mladší brat. Ak by snímka divákov v lete 2010 oslovila a zarobila veľké peniaze, štúdio by zrejme ochotne zariskovalo aj s novým Votrelcom, veď keď má úspech Predátor, prečo by ho nemohol dosiahnuť aj Votrelec?

U Predátorov je však situácia komplikovanejšia paradoxne práve preto, že Fox šikovne rozpočet udržal pod sumou 50 miliónov dolárov, čo je na rok 2010 a žáner „akčný sci-fi horor“ takmer neuveriteľné. Takže hoci sa snímka z produkcie Roberta Rodrigueza nestala kasovým trhákom, zarobila dosť na to, aby sa zaplatila a ešte bolo na vianočné darčeky a mohlo sa začať hovoriť o dvojke. Čo ale pri rozpočte 40 – 50 miliónov USD nie je žiadny zázrak, to by sa muselo skutočne NIEČO (dajme tomu koniec sveta) stať, aby niečo také prehnane povedané až NÍZKOROZPOČTOVÉ nezarobilo. Votrelec 0 ale rozhodne 40 miliónov stáť nebude! Úsmevne povedané, 40 miliónov si možno vypýta Ridley Scott len na uteráky s logom filmu. Takže čo? Takže nevieme. Je pravda, že Avatar zarobil nekatolícke peniaze. Ale jednalo sa skôr o rodinné dobrodružstvo. Votrelec je zo súdka, kde do noci kvapká sliz a vysúvacie čeľuste vyrážajú mozgy z hláv.

MLÁDEŽI PRÍSTUPNÉ?

Až v októbri 2010 sa situácia troška zlepšila. Oficiálne odovzdaný scenár je jednak vynikajúci (čo je fuk, tieto trápne výkriky do tmy počúvame dnes v súvislosti s každým druhým filmom na svete) a jednak bude údajne komornejší, než sa čakalo. Takže rozpočet by mohol byť nižší (Ridley je ale známy častým „prekračovaním pôvodne stanovených“ rozpočtov – a u Foxov to dobre vedia). Zároveň má byť menej drastický, ako sa čakalo/ako čakal Ridley Scott. Takže prístupnosť by sa mohla TEORETICKY znížiť, aby na film mohli aj „decká“. Otázkou je, ktoré decká zaujímajú také temné bytosti, ako sú Votrelci.

Fox však stále váha, môžeme sa tváriť, že neváha, ale váha (aj prvá klapka Hobita takto „padla“ už asi miliónkrát... len sa STÁLE akosi nenakrúca). Na zlepšení situácii nepridal fakt, že posledné Scottove drahé filmy sa v kinách/na DVD splácajú iba ťažko. Problematické nakrúcanie Robina Hooda vyvrcholilo divákovým nezáujmom v kinách, čo síce aj famózne Kráľovstvo nebeské, ale kým uňho sa „prepadnutie“ dalo vysvetliť príliš náročným myšlienkovým scenárom, Robin Hood bol nečakane slabý až podpriemerný film s úbohým scenárom, mizernou akciou, otrasne nevhodným kastingom a nečakane biednou atmosférou. A to už je varovanie.

CAMERON?

Kedysi sa hovorilo, že piaty diel bude režírovať Ridley a produkovať James Cameron (prípadne naopak). Dnes je Cameron von z hry a ťažko sa verí tomu, že by ho štúdio prehovorilo na návrat. Nemá mu totiž dať AKÚ ponuku. O peniaze nejde; na Avatarovi ako súkromná osoba zarobil údajne niečo medzi 300 a 400 miliónmi dolárov (čo dodať, tu je aj výkričník zbytočný), takže aj obrovský honorár od Foxov by mu oprávnene pripadal ako „nedostatočný dôvod vracať sa k Votrelcom“. Potom je tu ešte jeden dobrý dôvod na návrat. Výzva. Alebo pokušenie. Ako chcete. Cameron ale už v minulosti veľakrát odmietol účasť na vlastných srdcových záležitostiach, ako bol tretí Terminátor alebo druhé Pravdivé lži.

Kedysi sa šepkalo tiež to, že piaty diel by režíroval Cameron a okrem Weaverovej by v ňom hral aj jeho kamarát Arnold Schwarzenegger. Niečo také sa nikdy nemalo šancu splniť.

Ak by sa nevrátil ani Cameron, potešil by „aspoň“ návrat monštruózneho „dizajnéra“ dodnes po vizuálnej stránke fascinujúco vyzerajúceho originálu. Švajčiar H.R. Giger stále žije (na rozdiel od scenáristu „jednotky“, Dana O´Bannona, ktorý zomrel v decembri 2009) a že nestratil nič zo svojho „zvrhlého talentu“, dokázal napríklad v roku 1995 v Mutantovi, ktorému robil efekty a ktoré boli tak „spriaznené“ Votrelcovi, že fanúšikovia série o ňom s úsmevom hovoria dodnes ako o „Votrelcovej sestre“.

EPILÓG

Či sa vráti/nevráti je ale úsmevné riešiť, pretože nie je isté ani to, či sa vráti samotný Votrelec. Po zaslúženom krachu druhého AvP v roku 2007 je našťastie štúdiu jasné aspoň to, že diváci prípadné tretie AvP na 80% neprijmú, nech by ho režíroval ktokoľvek.