Monsters [4O %]
Agresívne UFO
Streda, 20 Október 2010 15:47

Recenzia na (bez)rozpočtový film o monštrách MONSTERS, v ktorom takmer nie sú monštrá.

Na začiatok si dajme suché fakty, aby ste naplno pochopili, čo vám hrozí, ak sa rozhodnete to s týmto v podstate neuveriteľným filmom (čo nemyslím pozitívne) risknúť.

Neznámy režisér a scenárista Gareth Edwards doteraz urobil dva televízne filmy - DEŇ KONCA SVETA a HEROES AND VILLAINS: ATTILA THE HUN. Nevidel som ich a (súdiac z internetových recenzií, obrázkov a názvov) ani nechcem.

Jeho tretím filmom je MONSTERS – film, ktorý bol v traileri pôsobivý a padali v ňom silácke hlášky typu „Najlepší film o monštrách za posledné roky“. Alebo niečo veľmi podobné. Ak aj necháme bokom, ako trápne veta „Najlepší film o monštrách za posledné roky“ znie, zostane nám iné mínus. Ten film nie je o monštrách. Monštrá v ňom v podstate nie sú. Prečo? Film stál niečo medzi (údaje sa rôznia) 20.000 – 500.000 dolárov. Čo je tak či tak hrozne máličko. Môže to fungovať u drámy alebo ZÁHADY BLAIR WITCH, ale neviem si predstaviť, že by to mohlo fungovať v epickom sci-fi. Za také peniaze proste epické sci-fi nenakrútite. Podobne „šetrný“ CLOVERFIELD (v ktorom tiež ústredné monštrá príliš často nevystupovali) bol oproti tomu veľkofilm á la HVIEZDNE VOJNY.

Reklamná kampaň bola robená predovšetkým na vete „pozrite, aká parádne triky máme za minimum peňazí“. V skutočnosti je to klamstvo, pretože takmer žiadne triky (dvojnásobne parádne) v tomto filme nie sú. Po dobrom úvode, ktorý naznačí, že by mohlo ísť (niekde som dokonca čítal, že začiatok je vlastne koniec, ale nemal som chuť si to overovať reprízou), nás čaká polhodina, počas ktorej o monštrá takmer nezakopneme. Dvaja mladí ľudia, ON a ONA (podobá sa na Cameron Diazovú), idú domov do USA naprieč mimozemským životom zamorenou mexickou oblasťou, kde na zdevastovanom/zničenom/vyľudnenom území žijú monštrá. Nie som si príliš istý, ako je možné, že žijú iba na tejto ploche a pri svojej veľkosti sa behom pár dní nerozšírili po celej Zemi, ale dobre.

Čakal som niečo ako HMLU od Kinga, len s tým rozdielom, že jej finále by bolo natiahnuté na hodinu a pol. Ničoho takého som sa ale nedočkal. Keďže režisér nemal v podstate vôbec žiadny rozpočet a triky údajne robil doma v počítači (napríklad tanky), monštrá vo filme MONSTERS neuvidíte. Raz za trištvrte hodiny zahliadnete dve tri chápadlá, ale väčšina scén, v ktorých sa ľudia dostanú do kontaktu s monštrami, sa odohráva v úplnej tme a monštrá iba POČUJEME. Nevidíme ich. Raz v korune stromu uvidíme vrak auta, ktoré tam vyhodilo monštrum, ale samotný hod (ani monštrum) sme nevideli.

Myslel som, že režisér to na nás vytiahne aspoň na konci gigantickou bojovou počítačovou scénou, ale kdeže – zopár do tmy svietiacich červených svetielok a titulky. Opakujem, lebo si myslím, že to odmietate pochopiť, lebo viete, že Hollywood je svinské miesto, ale určite nie až tak, aby vo filme MONSTERS neboli monštrá. Takže ešte raz: o monštrách sa hovorí, ale žiadne „poriadne“ nezahliadnete. Chvíľku to niečo do seba malo, ale minimálne 80% z minutáže to bolo komické.

Určite sa nájdu diváci (v čele s režisérom?), ktorí budú oponovať, že tento film nie je o trikoch/monštrách, ale o páriku, ktorý k sebe hľadá cestu. Potom ale nerozumiem, prečo sa taký film volá MONSTERS, prečo je to v traileroch avizovaný ako „najlepší film o monštrách za posledné roky“ a prečo režisér nenakrútil normálnu romantickú melodrámu. A to vôbec nemienim riešiť „zhody náhod“ (hrdina do telefónu povie, že dva dni nestretli ani živú dušu, myslel zrejme aj monštrá, no pár minút pred príchodom pomoci sa samozrejme monštrá objavia a situáciu skomplikujú) a rozčuľujúce kraviny (postavy jasne vedia, že blízko je monštrum a namiesto toho, aby PROSTE BOLI TICHO, TAK SI STÁLE JEDEN DRUHÉMU HOVORIA „BUĎ TICHO.“).

Prečo potom až 40%? Lebo obaja herci mohli byť ešte oveľa horší, džungľová výprava má (občas) niečo do seba a atmosféra nie je úplne katastrofálna. Zopár scén má dokonca aspoň niečo (troška) do seba (pyramídy). Inak katastrofa. Neporovnávam s CLOVERFIELDOM či DISTRICTOM 9. Proste je to slabý film, ktorý sa hrá na niečo, čím nie je. A tým, čím je, tak tým vôbec nie je zaujímavý.

- MONSTERS, Veľká Británia 2010, cca 94 minút -

Réžia, scenár a kamera: Gareth Edwards. Hudba: Jon Hopkins. Strih: Colin Goudie. Hrajú: Whitney Ableová, Scoot McNairy a sem tam (ale nie často) ďalší