Predátori (60 %)
Agresívne UFO
Pondelok, 26 Júl 2010 14:59

Recenzia na akčný sci-fi horor PREDÁTORI. Sú to najsurovejší zabijaci planéty. Ale toto nie je ich planéta.

Žoldnier Royce (Adrien „Pianista“ Brody – KING KONG, SPLICE) letí voľným pádom vo vojenskom mundúre a s vernou zbraňou na chrbte. Letí, letí a letí.

Keď sa zobudí, stále letí. Vlastne by správnejšie slovo znelo padá. A tak padá a padá.

V poslednej chvíli sa mu otvorí padák. Po dopade (do dusnej džungle) sa takmer navzájom postrieľajú s podobne zmäteným mexickým drogovým hajzlom Cuchilloom (Danny Trejo), ktorý padol z pochmúrneho neba chvíľku po ňom. Je to čím ďalej, tým zaujímavejšie.

Následne sa k nim pridá tichý Rus s rotačným guľometom Nikolai (Oleg Taktarov – 15 MINÚT), tichý Japonec z Yakuzy s katanou a v drahom kvádre Hanzo (Louis Ozawa Changchien), tichý Afričan so samopalom Mombasa (Mahershalalhashbaz Ali), izraelská odstrelovačka Isabelle (Alice Bragaová – MESTO BOHOV, SOM LEGENDA) naopak mimoriadne ukecaný, vulgárny a protivný Stans (Walton Goggins). Tohto väzňa práve mali popraviť, zrazu záblesk, tma... a prebudil sa v džungli. Je to poriadne čudné – jedná sa vari o nejaký psychologický test? Jediný, kto sa medzi nich nehodí, je krehký mladý lekár v dioptrických okuliaroch Edwin (Topher Grace – VALENTÍN).

Uniesli ich Predátori na „loveckú“ planétu, kde pred nimi podobne vyhodili už desiatky, ak nie stovky, drsných zabijakov z planéty Zem, aby ich lovili v cnostnom zápase. Síce je otázne, nakoľko je zápas, v ktorom je jedna strana neviditeľná, cnostný, ale okej. Zabijaci (a jeden doktor) sa musia napriek tomu, že sa od prvej chvíle príliš nemajú radi, spojiť proti spoločnému nepriateľovi. Ťažko povedať, nakoľko im v tom (ne)pomôže Noland (Laurence Fishburne), ktorý v džungli prežil viacero loveckých sezón. Možno až príliš.

PREDÁTOROV som pozorne sledoval od prvej klapky. Bol to film, na ktorý som sa v roku 2010 tešil najviac. Detailne som zhrabúval i najnepodstatnejšie informácie, kto koho bude hrať, o čom to bude, rozpočet, masky, presiaknuté informácie o vývoji zápletky (kto v akom poradí zomrie), videá z nakrúcania...

Režisér Antal s producentom Rodriguezom avizoval „návrat ku koreňom“ - nepôjde len o akciu, ale aj o postavy. Snažili sa film robiť tak, aby každá z ôsmych (deviatich) postáv mala čaro. Prekvapivo sa im to podarilo napriek tomu, že všetci - okrem podozrivo „kladnej“ snajperky - sú hajzli, ktorí nemajú problém slabší kus obetovať, prípadne im haraší vo veži. Skutočne ma mrzí, že film nie je o niekoľko desiatok minút dlhší, pričom na úvod by sme videli jednotlivých „hrdinov“ v ich prirodzenom prostredí na Zemi.

Keď zistia, v akej šlamastike sa ocitli, sa síce nezačnú mať radšej, no dokážu spolupracovať. Ak niekto niekomu zachráni život, nie z patetických dôvodov, ale skôr preto, že sú v žumpe a spoločnými silami sa z nej vyštverajú ľahšie. Čo neznamená, že sa medzi niektorými nevytvorí puto. No stále je to drsné - akonáhle ústredný hrdina Royce vidí, že sa osoba X už nedá zachrániť, nechá ju napospas nevyhnutnej smrti. Toto urobí minimálne dva razy, pričom toho druhého rovno obetuje. Postavy svojou nekorektnosťou pripomínajú ČIERNOČIERNU TMU.

Tvorcovia okrem kvalitných postáv vsadili aj na ďalšiu dôležitú vec. V PREDÁTOROCH o Predátora nejde. V „jednotke“ sa objavil pár minút pred koncom a i teraz zostáva väčšinu času ukrytý v korune stromu, čím snímka odkazuje skôr k hororovému originálu, než k akčnej dvojke.

Uvidíte/budete počuť všetko, čo k sérii patrí. Hudba, masky, „termo-videnie“, laserový kanón na pleci, rev víťazného Predátora, napodobovanie hlasov ľudskej obeti, trofeje (vytrhnutá chrbtica, lebka), trojuholníkový zameriavač. Kto vie, čo je to „bezbolestná“, bude nadšený. A v scéne, kedy určitá postava rozpráva o udalostiach z prvého dielu, niektorým prebehnú po tele zimomriavky. Mnohé scény/postavy šikovne odkazujú/pripomínajú prvý diel, ale nejedná sa o hlúpu nevtipnú kópiu. Stans rozpráva oplzlé vtipy a je podobne neakčný, ako Shane Black, ale nie je to kópia Hawskinsa – je to Stans. Scéna, v ktorej hrdinovia naraz bombardujú zbraňami džungľu, pripomína podobnú scénu, keď komando Dutcha Schaefera bombardovalo džungľu, ale kým vtedy strieľali po Predátorovi, teraz po psoch. Keď „mysteriózne založený Aziat“ tajomne pozerá do korún stromov a „niečo tuší“, síce to pripomína remake scény, v ktorej „mysteriózne založený Indián“ tajomne pozeral do korún stromov a „niečo tušil“, ale toto je Hanzo, nie Billy.

Plusom snímky je aj to, že vsadila skôr na poctivú „ručnú prácu“, mám na mysli obmedzenie počítačových efektov. Na ich miesto prišli „ručné“ masky a detailná výprava atmosférickej havajskej džungle (prípadne detailné štúdiové exteriéry).

Najviac sa pred premiérou narozprávalo o Brodym, lebo „nie je druhý Arnold“. Na toto sa názory líšia; mne pripadá logické, že vodcu hrá on. Prečo by mal vojak merať dva metre a vážiť 110 kíl? Veď by ho dostali pri tretej príležitosti. „Šľachovité“ typy mi pripadajú realistickejšie (viď. Michael Biehn vo VOTRELCOCH). Príjemne ma prekvapila postava Tophera Gracea – je nelogické, že lekár ani raz nikoho neošetrí, ale na konci dostáva zaujímavý rozmer, hoci to pôsobí odrazu akosi „prirýchlo“, čo je na škodu veci. Taktarov, Mahershalalhashbaz Ali a Louis Ozawa Changchien sú príjemne minimalistickí (nikto z nich nepovie ani desať viet!). Niektorí takí minimalistickí, že som až na lúke postrehol, že Hanzo mal celý čas katanu. Bragaová dobrá, príjemne prekvapil Danny Trejo, ktorý hrá hajzla, ale zbytočne na seba neupozorňuje a divák má pocit, že ak by SPOILER nezomrel ako prvý, mohol byť najkladnejšou postavou príbehu SPOILER.

Nástup Nolanda je nelogický. Čo by sa stalo, keby ho niekto zastrelil predtým, než si zloží masku? Zo začiatku som sa snažil ignorovať podobné nelogické blbosti (môžeme väzňa s nožíkom pokladať pre Predátorov za dôstojného súpera?), časom ma ale zaujali viac, než samotný film Už úvod je efektný... ale hlúpy. Prečo by mal doktor vedieť otvoriť padák? Tiež som nepochopil, koľko munície hrdinovia mali, pretože sa mi zdalo, že 90% vystrieľali na „psov“ a potom už len chodili, chodili a chodili. Alebo - ako mohol jeden vojak sám urobiť také obrovské pasce? Prečo sa nepozemská planéta AŽ TAK podobá na Zem (viem, aj kvôli rozpočtu... ale aj tak...)? Vrátane pitnej vody! Toto chcelo lepšie logicky ošetriť. Nepotešia ani iné drobnosti (prečo na mimozemskej planéte rastú rovnaké jedovaté rastliny, ako na Zemi a prečo ich latinské názvy pozná doktor?). Keď sme už pri tom, Fishburne bol trápny (mám pocit, že pôvodne oslovený Arnold to nezobral aj preto, že je to hlúpo napísaná postava) a hoci boli posledné zábery („po svitaní“) pôsobivé, rozpačito som sa škriabal na nose (SPOILER vyzerá to tak, že desať sezón sa na tejto planéte vybaví za desať dní SPOILER).

No len čo sa objavila takáto kravina, krátko po nej prišla vec, ktorá sa mi páčila. Napr. nebyť konca, nevedeli by sme, ako sa niektoré postavy volajú, čo je zaujímavé. Tiež ma bavili hlášky, ktoré na papieri znejú sucho, ale keď v určitej chvíli zaznela na prvé počutie nič nehovoriaca veta „Myslíš, že sme v Ázii?“ alebo „Už ma to nebavilo“, takmer som sa začal chechtať.

Páčilo sa mi, že tvorcovia v niekoľkých prípadoch odolali a kým v iných filmoch by nastala akčná scéna, tu nie. Pripadalo mi to osviežujúce - konečne niekto netlačí na pílu. Prekvapilo ma, že práve Rodriguez, ktorý v minulosti VŽDY zneužíval situáciu na nezmyselné predvádzanie „technických hračičiek“. Tu ak by nebola scéna s digitálnymi psami (a temné nočné finále, z ktorého som nič nevidel), išlo by skôr o komorný psychologický sci-fi horor, než o akčný sci-fi horor. Dokonca i scéna so „psami“ je dobrá (vrátane Brodyho sekundového použitia mačety). A to som sa jej bál. Jediné, čo mi na nej prekážalo, je jej zbytočnosť (psy prídu, pár z nich je zabitých a na zvyšok filmu ich neuvidíme).

Resumé: mohlo to byť horšie, ale mohlo to byť aj lepšie. Osobne by som vyhodil/prepracoval postavu Nolanda, EŠTE viac by som sa sústredil na postavy a druhú polovicu by som osviežujúco umiestnil do bieleho dňa. Keby som mal ale zaujať jasné stanovisko: ak ste fanúšikovia, choďte do toho. Je to rozhodne skôr palec hore, ako dole, bohužiaľ žiadna srdcovka nám tu (napriek neodškriepiteľnej a bez debaty milej snahe) nevyrástla.

„Sme v pekle.“ – „Tam sa dostaneš aj bez padáka.“

Predators, USA 2010, cca 107 minút

Réžia: Nimród Antal. Scenár: Alex Litvak, Michael Finch. Kamera: Gyula Pados. Hudba: John Debney. Strih: Dan Zimmerman. Hrajú: Adrien Brody, Laurence Fishburne, Danny Trejo, Topher Grace, Carey L. Jones, Alice Bragaová, Mahershalalhashbaz Ali, Derek Mears, Walton Goggins, Louis Ozawa Changchien, Oleg Taktarov a Brian Steele