Sága Predátor
Agresívne UFO
Utorok, 15 Jún 2010 06:33

Ako to uteká – o necelý mesiac do slovenských kín brutálne vtrhne akčný sci-fi horor Predátori, ktorý sa po dvoch AvP snaží silou mocou zachrániť, čo sa ešte dá. Pripomeňme si pri tejto - dúfajme riadne krvavej – filmovej príležitosti, ako sa na tom rasa Predátorov v kinematografii má.

Po úspechu Votrelca/Votrelcov si štúdio 20th Century Fox povedalo, že by nebolo od veci vymyslieť „niečo podobné“. V roku 1987 nakrútil začínajúci John McTiernan kombináciu oboch prvých dielov. Z prvého prevzal agresívneho mimozemšťana a hŕstku nič netušiacich vynervovaných pozemských budúcich obetí, ktoré kus po kuse vyvražďuje v „uzavretom priestore“ (iste, džungľa nie je kozmická loď, ale ak sa správne zrežíruje, pôsobí rovnako stiesnene), z Votrelcov potom totálne nadšeneckú militantnú atmosféru všadeprítomných drsných vojakov, mužného potu a zbraní od výmyslu sveta, kam len znetvorené oko pozrie, ktorá MUSÍ nadchnúť každého chlapa, ktorý v chlapčenských rokoch sníval o tom, že sa ako svalnatý dvojmetrový kulturista zúčastní vojnových pekiel v dusnom pralese, cez rameno prehodený samopal, vzadu bojová helikoptéra s rotačnými guľometmi a okolo chlapci, o ktorých sa musí otcovsky postarať a vrátiť ich po pekle naspäť ich mamám. Obávam sa, že filmy ako Predátor sú naozaj čisto pánskou záležitosťou. V roku 1990 vznikol Predátor 2, nasledovalo množstvo komiksov a počítačových hier (a ak troška popátrate, na internete nájdete rukopis českého mladíka, ktorý Predátora umiestnil do koncentračného tábora, je to prekvapivo dobré, no napriek jeho snahe a vybavovaniu mu štúdio Fox projekt odmietlo „autorsky posvätiť“, takže pokiaľ viem dodnes oficiálne nebol vydaný a keby bol vydaný neoficiálne, autorovi by hrozili zrejme mastné súdne ťahanice). Priamo vo filmoch sa monštrum zatiaľ posledný raz objavilo v neveľmi vydarených „spoločných bitkách“ s Votrelcami z rokov 2004 a 2007. No nebolo to „nič moc“ a tak sa štúdio rozhodlo Predátora vrátiť do „jeho sveta“ a dať mu konečne poriadny „vlastný film“.

Iste, sú aj početnejšie ságy, ako Predátor, no vstúpil svojim vzhľadom (za ktorým stojí Stan Winston a neoficiálne James Cameron) do pop-kultúry. Existujú drahé figúrky, drahé komiksy, drahé masky. To, čo vo filmoch nestihli „dopracovať“, „rozpracovať“ a „prezradiť“ scenáristi, za nich s chuťou dopovedali fanúšikovia, vytvoriac do detailov premyslené Predátorské „univerzum“.

KTO SÚ A ČO CHCÚ?

Hoci Predátor v prvom, viac hororovom ako akčnom, filme pripomína desivú obludu z klasických hororov, pred ktorou niet úniku, nech robíte, čo robíte, už vtedy tvorcovia opatrne naznačili, že to nie je žiadny buran, ale člen mimozemskej rasy so špičkovo vyvinutými technológiami (zbrane, vesmírne lode, počítače). Práve táto „inteligentná civilizovanosť“ sa troška bije so zvieracou povesťou, aká túto rasu sprevádza naprieč desaťročiami. Neviem si dosť dobre to zablatené monštrum z „jednotky“ predstaviť v Predátorskej fabriky, kde sa na šichte vyrábajú laserové delá. A vy?

Žije na vlastnej planéte, odkiaľ vyráža na Zem, kde nás loví. Predátor je hrdý bojovník, ktorý sa neuspokojí so slabou korisťou (deti, ženy, neozbrojení muži). Miluje vyrovnaného súpera, napriek tomu má kvôli špičkovým technológiám navrch (dokáže sa zneviditeľniť, nevraviac o desivo dokonalých zbraniach, ako sú laser, neviditeľná kopija alebo ako žiletka ostrý lietajúci disk). Takže zasa AŽ TAK férové to nie je. Svoje obete zavraždí čo najbrutálnejšie, no tým to nekončí: rovnako dôležité je rituálne ich naaranžovať: zavesiť za nohy zo stromu/stropu, vziať si lebku na pamiatku ako trofej, stiahnuť z kože, vyvrhnúť a ide sa za ďalšou obeťou. Lov je pre mladého Predátora skúškou dospelosti. Nie všetci vo vesmíre majú maturity.

PREDÁTOR (1987)

Originál mám najradšej, lebo je „skutočne strašidelný“. Dvojka je krvavá a má scény, ktoré nie sú vhodné na dobrú noc, no z Predátora sa v dvojke (podobne, ako z Votrelca v štvorke) stala akčná figúrka s trocha čudným ksichtom. V origináli som sa ho ako dieťa bál a dodnes mám stiesnený pocit, keď robím osemdesiatu reprízu. Keď som Predátora videl prvé razy, ešte som chodil na základnú školu, odvracal som zdesene tvár od obrazovky z močiarovej scény, kedy si dá dole masku. Mnohí to používajú ako klišé frázu: je to taký horor, že si dávam pred oči ruky, aby som niektoré scény nevidel. Tak ja som to robil naozaj! TAKÝ horor to bol.

Tajomstvo jedinečnosti originálu tkvie v tajomnosti netvora. Postupne, keď prišla dvojka ale i komiksy a fanúšikovia okolo Predátora vytvorili detailne premyslené univerzum... začala postava nudiť. Z desivo záhadného netvora, ktorý „len tak“ vraždí, sa stal mimozemský národ, pozostávajúci pravdepodobne z tisícov (miliónov?) členov bojového národa, ktorý lieta naprieč vesmírom (vo vlastných namakaných „veľrybích“ lodiach, takže sú to špičkoví „civilizovaní“ vedci, ktorí len škaredo vyzerajú). Na Zemi Predátor loví ozbrojených mužov - ženy a deti necháva tak (ak naňho nemieria pancierovou päsťou). Z nezastaviteľného hajzla, ktorý nemá pred ničím zľutovanie a polomŕtveho nepriateľa so strašnou chuťou rozpára od hrdla po podbrušie, vyvrhne, stiahne z kože a odreže mu hlavu, sa stal veselý chlapík, skackajúci po stromoch a zarezávajúci len tých zlých.

Vrchol nechutného romantizovania nastal v prvom AvP, kde sa z neho vykľul vlastne fasa chlapík v čudnom sieťkovanom kostýme, ktorý poslednú ľudskú preživšiu hrdinku vyzbrojí kopijou (Votrelcov chvost!) a štítom (Votrelcova lebka!) a spolu utekajú poraziť spoločného nepriateľa. Už tomu chýbalo len držanie sa za ruky, ale možno mi to len ušlo. Našťastie pre Predátora, obe AvP oveľa viac zmasakrovali skôr dobré meno Votrelcov. Kým Predátor bol stále nemilosrdná sviňa, z dovtedy obávaných a tajomných slizkých Votrelcov sa stali domáce zvieratká, do ktorých hodíte piráta a čvachtavo sa rozletia na rôsolovité želé.

Ale aj Predátorovi ublížilo zromantizovanie. Dnes už vieme, že rasa Predátorov má vlastnú reč (na internete by ste dokonca mohli nájsť niekoľko preložených slov z ich jazyka), že vlastne nie sú svine, ale v skutočnosti správni chaloši, ktorí nezabijú žiadneho človeka, ak nie je ozbrojený. Čo sme my, fanúšikovia, komu urobili, veď to bolo úplne popretie až zapretie toho skvelého píčusa z „jednotky“!

Nech už bol Predátor ale akokoľvek zmasakrovaný, stále je legendárnym monštrom. Aj preto prekvapí (až zaskočí a šokuje), že taká tvrdá, primitívna, „neprístupná“ a tvrdá postava, sa stala miláčikom detí, ktoré sa s ňou STOTOŽŇUJÚ.

Už úvodné titulky sú natrieskané bombovou vojenskou hudbou, ktorá rozihrá čarovnú strunku v duši každého chlapca, muža a možno aj starca, posadnutého predstavou, čo sa stane, ak komando svalnatých vojakov v dusnej džungli, plnej hadov, narazí na agresívneho mimozemšťana.

O tom, že nás tvorcovia nemienia podceňovať, vypovedá už tá drobnosť, že sme ušetrení úvodnej klišé scény, kedy by dajme tomu Predátor vyvraždil pôvodný záchranný výsadok (všetci vedia, že Arnoldov záchranno-vojenský tím nebol prvý). Nič také. Iba mimozemská loď, z ktorej vyletí malý koráb, smerujúci k Modrej planéte.

Vo vojenskom tábore, ponorenom do hmly, blata a hučania džípov, pristáva helikoptéra s komandom Dutcha Schaefera (Schwarzenegger): jeho štíhla pravá ruka Poncho (Richard Chaves), okuliarnatý oplzlý spojár Hawkins (scenárista Smrtonosnej zbrane a Posledného skauta, neherec Shane Black), indiánsky mysteriózny stopár Billy (niekdajší pornoherec Sonny Landham – 48 hodín, Poltergeist), fúzatý fanúšik žuvacieho tabaku Blain (Jesse Ventura sa neskôr mihol v schwarzeneggerovke Bežiaci muž) a obrovský holohlavý Afroameričan Mac (Bill Duke neskôr režíroval druhú Sestru v akcii).

V tábore dostane Dutch rozkazy od generála Phillipsa (R.G. Armstrong – pumpár v Kukuričných deťoch): v džungli zhavaroval americký vrtuľník a aby preživšia posádka, s ktorou sa prerušilo spojenie, nepadla do rúk miestnych krvilačných partizánov, je potrebné čo najrýchlejšie ju zachrániť. O čo sa má postarať Dutchov tím. A hoci sa svalnatý vojak bráni rečiam „tvoji chlapi sú posadnutí násilím“ a odpovedá na ne „špecializujeme sa skôr na záchranné akcie“, evidentne im nerobí problém rozstrieľať pár (desiatok) sfetovaných hajzlov na kocky spoteného ľadu.

Tomu odpovedá aj výzbroj, kde kultová „bezbolestná“ (rotačný guľomet) patrí ešte k tým slabším. Macho atmosféra sa dá sekať Billyho mačetou – a to ešte ani neodišli úvodné titulky a Billy je fakt macher!

V tábore sa Dutch tesne pred odchodom stretáva s dávnym kamarátom Dillonom (Carl Weathers alias Apollo Creed zo série Schwarzeneggerovho konkurenta, Rocky). Dillon teraz „brúsi tužky v CIA“ a hoci ho s Dutchom spája dávne priateľstvo, Dutch nie je z jeho prítomnosti nadšený. Dvojnásobne, keď sa dozvie, že má rozkaz prevziať velenie, kedykoľvek uzná za vhodné... a z Dutcha si urobiť sluhu, ktorý ak sa vzoprie, pôjde pred vojenský súd.

Ako sa ukáže po zoskoku do strašidelne mĺkvej džungle, Dillon bude (pravdepodobne) tým najmenším problémom. Tak za prvé, stopár družiny, Billy, inak povestný tým, že ho len tak niečo nerozhodí (ani trápne pubertálne vtipy), je vynervovaný ako štrnástka prvý raz u gynekológa (prepáčte úbohé fóry, ale nerátam s tým, že tento článok čítajú baby): „S džungľou nie je niečo v poriadku. V tých korunách niečo je.“

„Čo?“ pýta sa tradične stručne Dutch.

Billy dlho mlčí. Nakoniec sa pokúsi o zúfalý kŕčovitý úsmev, ktorému sa nedá ani troška veriť a ktorý Dutcha rozhodne neupokojuje. „Asi sa mi to len zdalo.“

Vrtuľník nájdu, čo o to. Miesto pod ním posiate nábojmi... akoby sa tu odohrala tretia svetová. Stroj bol evidentne zostrelený niečím, čo polonahí nadrogovaní vzbúrenci, žijúci v džungli, rozhodne v bežnej výbave nemajú. Niečo tu nesedí a Dutch cíti krysu, čo sa mu potvrdí vo chvíli, keď Billy v neďalekej korune stromu odhalí príšernú výplň: z kože stiahnutých pasažierov vrtuľníka. Čo sa tu preboha stalo? Toto predsa partizáni nerobia!

Tých, ktorých nezabili (ale naozaj ich zabili partizáni?), povstalci surovo odtiahli do svojho tábora, nachádzajúceho sa hlboko v džungli. Ako sa Dutch od Dillona, ktorý už nie je veľmi jeho priateľom a ktorý v CIA robil oveľa svinskejšie veci, ako brúsil ceruzky, dozvie, osadenstvo vrtuľníka pôvodne malo zabrániť povstaleckej invázii do USA. Ale niečo ho zostrelilo a tak Dillon na záchrannú akciu vyslal Dutchovho „kolegu“ – s ktorého tímom sa ale tiež prerušilo spojenie. Až potom Dillon siahol priamo po Dutchovi. Lebo ak to nezvládne Dutch, nezvládne to, vraj, nikto.

Po kultovej scéne „vyľudnenia tábora“, ktorá ukáže, čoho je schopný režisér, ak mu na film zoženie peniaze Joel Silver, sa Dutchov tím dostáva do otvoreného konfliktu. Nie však s Dillonom. Ale s Predátorom. Síce je otázne, ako je možné, že si tábor pred nimi nepodal už on, ale to by sme jednak prišli o pekne zrežírovanú scénu s legendárnymi hláškami („Nemám čas krvácať“, „Ty počkaj tu.“) a jednak, nuž, dajme tomu, že Predátor lovil v iných zemepisných šírkach a do tábora povstalcov ho zaviedol až samotný Dutch.

Hrdinovia medzi seba priberú mladú domorodkyňu Annu (Elpidia Carrilloová), ktorá neveriacich chlapov zoznamuje s poverami jej kmeňa. „ONI prichádzali v extrémne horúcom lete... ako je toto... a trhali našim mužom chrbtice.“

Prvý Predátor je nielen výpravné akčné sci-fi, ale tiež plnokrvný horor s desivo dobre vybudovanou atmosférou. Džungľa je obrovská – a pritom sa v nej nedokážete ukryť. On vás nájde všade.

S filmom sa samozrejme, ako s každým správnym kultovým dielkom, spájajú tucty povier. Ale nemá zmysel notoricky zas a znova spomínať, ako začínajúci Jean-Claude Van Damme prvé dni trávil na pľace v priliehavom kostýme mimozemšťana a keď sa dozvedel, že nebude uvedený v úvodných titulkoch, odišiel. Nahradil ho viac ako dvojmetrový Kevin Peter Hall, s ktorého disciplinovanou prácou bol McTiernan natoľko spokojný, že mu dodatočne dal cameo pilota záverečnej helikoptéry. Takisto sa hovorí napríklad o tom, že neherca Shanea Blacka Silver najal preto, lebo dúfam, že „mu to nedá“ (ako profesionálnemu scenáristovi) a pridá do scenára zopár svojich povestných siláckych hlášok. Black sa mu na to ale... a hoci je film plný hlášok a menej skúsení diváci to pripisujú na konto práve Shaneovi, ten v minulosti niekoľkokrát poprel, že by čo i len čiarka v scenári pochádzala od neho (takže sa má jednať výhradne o dielo bratov Thomasovcov).

Mne osobne sa najviac páči historka o tom, ako mal Landham neustále na pľaci osobného strážcu, ktorý mal OSTATNÝCH chrániť pred jeho výbušnou povahou.

Takisto sa mi nechce riešiť hŕstku nie veľmi logických dierok (prežitie atómového výbuchu).

Aj keď je podľa mňa Predátor fakt klasika s výbornými hereckými výkonmi, kde si obľúbite jednotlivé postavy a príbeh je krásne napínavý, tajomný a vzrušujúci, nakoniec asi ani najnaivnejší nečakali, že takýto „priamočiary krvák“ získa srdce kritiky. Takže jedna „technická“ nominácia (za najlepšie triky) bola vlastne megaúspechom.

Predátora sa mnohí v nasledujúcich rokoch snažili vykradnúť, ale nikomu sa to nepodarilo (trápny Doom).

PREDÁTOR 2 (1990)

Aspoňže nás nikto nezdržuje. Žiadny podtitul. Jednoduché, ako facka po večierke. Predátor 2.

Z jednej džungle do druhej. Kým prvé sekundy naznačujú, že je to znova „klasická zelená“ džungľa, hneď sa kamera posunie o kilometer dopredu. Ocitneme sa v mestskej džungli. Veľkomesto Los Angeles, „vzdialený“ rok 1997. Síce nechápem, prečo prišli tvorcovia len s rokom 1997, to snáď sami tušili, že v roku 1990 to nie je žiadne sci-fi hudba ďalekej budúcnosti. Prečo nie aspoň rok 2010? No nič.

Na dennom poriadku sú v uliciach otvorené krvavé prestrelky medzi miestnymi drogovými gangmi a políciou. Obrovské straty na životoch a majetku sú klasikou. Až v noci sa situácia upokojí, mesto sa ponorí do vyčerpávajúcej horúcej noci a vyčerpávajúco drieme. Len čo ale príde krvavé svitanie, chodníky sa posejú miliónmi žeravých projektilov.

Poručík Mike Harrigan (Danny Glover, kamarát producenta Joela Silvera známy z jeho a Blackovej buddy série Smrtonosná zbraň) patrí k najlepším a najtvrdším policajtom v okrsku. Síce často ničí verejný majetok a mnohí by ho najradšej videli mimo služby, ale jeho nadriadený, kapitán Heinemann (Robert Davi), ho kryje, lebo vie, že na tvrdých hajzlov treba tvrdého hajzla. Glover - konečne oholený, prekvapivo štíhly a vo výbornej kondičke - podáva od prvej scény nečakaný sústredený výkon. Mne osobne Arnold vôbec nechýbal. A to ho zbožňujem.

I teraz prichádzajú tvorcovia (v čele s novým režisérom Stephenom Hopkinsom – piata Nočná mora v Elm Street) s hrdinom, obklopeným „jeho tímom“. Bohužiaľ už nie je ani zďaleka taký početný a všetci sú o pár miliónov kíl svalovej hmoty ľahší. Ale možno i preto o to lepšie pripomínajú vychudnutých „reálnych fízlov“, každý deň bojujúcich o život. Svoj a civilov. Mike, Leona Cantrellová (Maria Conchita Alonsoová), Danny Archuleta (Rubén Blades neskôr hral znova strážcu zákona po boku inej akčnej hviezdy, Brucea Willisa, v erotickom trileri Farba noci) a utáraný Jerry „Zorro“ Lambert (Bill Paxton – Terminátor, Votrelci, práve scénu z Votrelcov tvorcovia Predátora 2 skopírovali, samozrejme mám na mysli „masakru komanda“, ktorá je identická s Cameronom).

V drsných uliciach operuje aj tím tajomného vládneho agenta Petra Keyesa (výborný „kladný“ výkon podávajúci expert na svine Gary Busey). Kto to je? Kto sú jeho mlčanliví, nakrátko ostrihaní muži? Čo chcú? Ide im o drogové gangy, alebo o „toho tretieho“? Niekto totiž vyvražďuje všetkých – policajtov i kriminálnikov. Jeho štýl vraždenia berie dych: obeť zabije, stiahne z kože, vezme si jej chrbticu a lebku a to, čo zostalo, zavesí dvadsať metrov vysoko (pričom nikde nie je žiadny rebrík ani schodisko). To všetko v budove, obkľúčenej desiatkami policajtov, z ktorej potom nenápadne vykĺzne. Je to čudné.

Mám rád Predátora 2, hoci práve v ňom začala „masakra“: scenáristi vo finále do dvojky nezmyselne zakomponovali Votrelcovu lebku a netvor stratil strašidelnosť. Stala sa z neho akčná figúrka. Je to skvelý akčný sci-fi krvák. Ale vôbec som sa nebál. O seba, ani o postavy. Komediálne vložky (Predátor v súkromnom byte) to kazia ešte viac.

Určite ale všetci herci podávajú kvalitné výkony: Adam Baldwin (jediný Baldwin, ktorý nemá s klanom Baldwinovcov nič spoločné) ako Keyesov zástupca Garber, Calvin Lockhart ako mystický narkobarón kráľ Willie a Morton Downey ako vulgárny novinár Tony Pope, ktorý dostane (zaslúžene) do držky (v priamom prenose). Ja by som si ale na Gloverovom mieste možno až veľmi ľahko a rád vedel predstaviť i vraj pôvodne zamýšľaného Patricka Swayzeho. Najradšej by som ale proti Predátorovi videl Tommyho Lee Jonesa. S mačetou.

Je to posledný film o Predátoroch, v ktorom Predátora stvárnil Hall, v roku 1991 zomrel.

Šepká sa, že rolu Keyesa (predtým sa pravdaže volala Dutch Schaefer) mal stvárniť Schwarzenegger, čo by ostatne aj bolo logické, keďže ako (takmer... ako sa to vezme) jediný prežil útok mimozemšťana. Takže americká armáda jeho služby určite potrebovala. Nakoniec odmietol a rola sa premenovala a preobsadila (podobná situácia nastala v Predátoroch/2010, kde mal Arnold vystupovať, no nemal čas a tak sa jeho postava „premenovala“ na Nolanda a nahradil ho Laurence Fishburne).

VOTRELEC VS. PREDÁTOR (2004)

Za prvé, názov je nelogický (na rozdiel od dvojky), pretože ako Predátor, ani Votrelec nie je v pyramíde sám. Správny názov by teda mal znieť Votrelci verzus Predátori.

„V pyramíde?“ pýtate sa chaoticky. „AKEJ pyramíde preboha?“

Nuž, to bolo tak. V dobe, keď ešte nebol Severný pól zamrznutý ... nie, toto nemá zmysel. Proste... Bože, ten príbeh je taký zlý... to sa ani napísať nedá...

Milionár Charles Bishop Weyland (Lance Henriksen) má firmu, ktorej satelity objavia v krajine večného ľadu HLBOKO V ZEMI PYRAMÍDU, KTORÁ JE PRAVDEPODOBNE PRVÁ PYRAMÍDA NA SVETE!??!?!

Weyland zorganizuje výpravu. Ľadoborec, plný dobrodruhov, vojakov a expertov, vypľuje výpravu kúsok od zamrznutého cieľa. Kedysi tu bola rybárska osada lovcov veľrýb, ale tajomne, zo dňa na deň, jej obyvatelia začiatkom 20. storočia záhadne zmizli. Zostali len tučniaky. Zvyšky dedinky tu stále sú: v mrazivom tichu a smrtiacom chlade, dokonale zakonzervované. Obrovský počet hrdinov (nerátal som ich, ale nech ich bolo minimálne dvadsať!!!!!) vyvŕta dieru, vedúcu k pyramíde... nuž, ehm, vlastne diera tam už je. Kto ju preboha vyvŕtal? Weylandova konkurencia? Kedy to stihla?

Tím expertov sa vnára hlboko pod zem. Alebo skôr Zem? Neviem no... a tam objaví gigantickú pyramídu (...), vkráča do nej (......) a odhaľuje desivé tajomstvá. Ehm.

Ako sa ukáže, pyramída kedysi slúžila pre Predátorov, ktorým ju postavili Indiáni (!), ktorí tu vtedy žili (!?!?!?!) a uctievali národ Predátorov ako svojich „niečo ako bohov asi“ (ô§%ˇ´úä!!“//%???).

Predátori (asi či určite?) „vyrobili“ rasu Votrelcov, ktorých chodili na Zem loviť. V pyramíde väznili Kráľovnú (!?!?), raz za sto rokov prileteli, rozmrazili ju (ááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááá) a slečna začala klásť vajíčka. Jej deti následne nakazili Indiánov, narodili sa Votrelci a mladí Predátori ich lovili v pyramíde, aby zložili „skúšku dospelosti“ (!). Viem, že to začína mať zvláštnu štylistiku, ale nie je to nič oproti scenáru.

Režisér Paul W.S. Anderson (Horizont udalosti) tvrdil, že mu štúdio prestrihalo film. Ale na DVD sa objavila jediná vystrihnutá scéna (prológ o tom, čo sa stalo s rybárskou osadou). Tiež táral, že je expert na obe série. No mnohé veci mu drhnú. Že Predátori pod maskou vyzerajú trocha inak, to beriem, má to logiku – ani všetci ľudia nie sú rovnakí. Avšak aby od „nakladenia vajíčka“ po „pôrod“ Votrelca ubehlo 20 minút, to už prehnal. Logické chyby sa týkajú skôr Votrelcov a o tých náš článok nie je. Ale i Predátori si čo-to odniesli: chápem, že ak je Predátor neviditeľný, je neviditeľná aj kopija, ktorú drží. No keď ju hodí, mala by sa predsa správne „zviditeľniť“... nie?

Kým z Votrelcov sa stali hlúpe zvieratká, ktoré stačí silnejšie udrieť a už sa rozprsknú na kašovité jedlá, ako spieval Vratko, Predátor to tiež schytal. Stal sa z neho fajn chlapík do nepohody. Jeho finálne „vyzbrojenie hrdinky“ vstúpilo do dejín kinematografie medzi najtrápnejšie momenty sci-fi hororov. Dokonca by sa dalo povedať, že bolo len o čosi menej trápne, ako môj debut.

Napriek tomu musím povedať, že mňa to (na rozdiel od AvP 2) bavilo. Bavilo ma počúvať, ako sa s hudbou pohral skladateľ. Bavilo ma počúvať, ako sa v jednom filme miesia povestné „zvuky“ oboch rás. Bavilo ma pozerať, ako bojuje Votrelec s Predátorom. Takmer ma dojala účasť Henriksena. Páčili sa mi viacerí herci a mrzelo ma, že to trvá len 101 minút a tak som sa skoro nič o hrdinoch nedozvedel. Páčili sa mi masky, že tvorcovia namiesto trikov poctivo použili animatronické modely. Páčila sa mi atmosféra, výprava „skladačkovej“ pyramídy. Páčil sa mi škodoradostný záver. Páčilo sa mi to celé. Zabite ma.

VOTRELCI VS. PREDÁTOR 2 (2007)

Tu už tvorcovia na názov použili o čosi viac logiky. Votrelcov je veľa, Predátor je sám.

Prvému „AvP“ bolo vyčítané, že bolo málo krvavé. Bola to pravda – štúdio, aby zabodovalo u detí, ho nechcelo krvavé a tak každý útok na človeka ukončil strih v momente, keď mala začať tiecť krv.

Režiséri dvojky (debutujúci bratia Strauseovci v minulosti robili triky pre Titanic, Terminátora 3 a Constantinea) pozabíjali veľa detí a tehotných žien. Mozgy, krv, sliz. Fuj. Je to hardcore a v minimálne jednej scéne pár ľuďom DOSLOVA vybuchnú hlavy v priamom zábere. Videl som Scanners a Muchu ešte keď som nosil plienky, ale AŽ TAKÝTO nekompromisný prístup ma zaskočil. Trocha potešil, ale zasa: keď sme pridali litre krvi, je to automaticky lepší film? Či? Samozrejme, obe ságy vždy boli krvavé. Ale krv nie je všetko. Chvíľu som celkovú brutálnosť predýchaval, ale potom to bolo stále to isté. Nonstop niekto kričal, niekam utekal, občas sa v behu obzrel a vystrelil, potom z tmy pred ním vyskočil Votrelec/Predátor a prerazil mu lebku/odrezal mu ruku. Viac krvi lepší film nerobí. Je niekto prekvapený? Možno režiséri.

Bohužiaľ, ani herci sa nevydarili. Nevystupuje tu nikto známy. Bishop je mŕtvy, na konci sa síce mihne jeho kolegyňa (fanúšikom oboch ság „pani Yutanni“ asi netreba predstavovať, jeden z minima dobrých nápadov celého filmu), ale to je asi tak všetko. Ľudí hrajú neznámi, v lepšom prípade televízni herci. Hoci sa tvorcovia snažia zaujať fanúšikov Predátora milými drobnosťami (fanúšikom hier AvP 1 – 2 a datadiscu „Primal Hunt“ dobre známy Predalien), nestačí to. Nepomáha ani 30-sekundová návšteva domovskej planéty Predátorov.

Je to prvý film, v ktorom sa Votrelci vyskytli v „bežnom pozemskom prostredí“ (indiánsku pyramídu za také nepokladám). Bohužiaľ, po výbornom úvode z lesnej húštiny, sa z toho stáva chaoticky zostrihaná zmätená séria biednej akcie, v ktorej sa nedá rozpoznať čo je čo, lebo sa kvôli malému rozpočtu odohráva v takmer ÚPLNEJ TME.

PREDÁTORI (2010)

Myslím, že čo sa o tomto filme dalo napísať, som napísal napríklad už tu tu alebo tu. Ak vezmeme do úvahy, že snímka ešte nemala premiéru, ťažko povedať, nakoľko sa (ne)stretne s nadšenou odozvou vízia producenta Roberta Rodrigueza a režiséra maďarského pôvodu, Nimróda Antala. V ich verzii figuruje skupina drsných hajzlov (napr. Adrien Brody, Alice Bragaová, Danny Trejo či Topher Grace), mimozemská planéta s džungľou, ktorá pôsobí ako pozemská (len s inými obyvateľmi, vidieť máme napr. mimozemské odrody vtákov a psov).

P.S. Tento článok som pôvodne písal pre portál Recenzie, ako sa ale blížila premiéra Predátorov, rozhodol som sa osloviť niektoré časopisy, či by o uverejnenie nemali záujem. V prípade Fantázie som už bohužiaľ prišiel neskoro, predbehol ma niekto iný. Takisto v Goldmane. Playboy ma tiež odmietol. Ale aspoň mi to férovo povedal, čo už sa nedá povedať o tajomne mlčanlivom časopise .týždeň. Časopisu ForMen som napísal e-mail, ale nasledujúci deň ma v e-mailovej schránke čakalo prekvapenie s informáciou, že „zpráva nebyla doručena z důvodu zásad zabezpečení, server se nebude pokoušet tuto zprávu znovu doručit, předejte správci systému tento diagnostický text“. Po týchto pokusoch som sa rozhodol článok publikovať teda predsa len na webe Recenzie. To mi umožnilo nehľadieť na dĺžku ani povedzme „familiárnejší“ prístup, ktoré by mi v časopise neprešli.