Na konci sveta [6O %]
Agresívne UFO
Piatok, 26 Jún 2015 03:00

Recenzia sci-fi komédie od tvorcov Jednotky príliš rýchleho nasadenia.

Obsahuje spoilery.

Na konci sveta sa volá krčma pri dedinke Podkozince na západnom Slovensku. Volá sa tak ale aj krčma v zaspatom britskom mestečku, v ktorom vyrastala pätica kamarátov. Ako tínedžeri sa začiatkom 90-tych rokov 20. storočia vybrali naprieč mestečkom a v každej z dvanástich krčiem si dali pivo. Teda... chceli. Lenže to nezvládli. Nikto z nich. Odpadávali ako muchy. Ani najvytrvalejší z nich nezvládli poslednú – Na konci sveta.

Ubehlo X rokov, všetci sú dospelí, väčšina z nich je ženatá, má prácu, auto, deti, zodpovednosť, problémy, povinnosti atď. Na detstvo príliš nespomínajú. Ale nezabudli. Najhoršie dopadol vodca Gary King (Simon Pegg) – stroskotanec, každému dlží peniaze, nevyniká morálkou a je alkoholik. Takže na výročie (i keď to vlastne výročie nie je, ehm) všetkých prehovorí a spolu vyrazia dokončiť to, čo ako tínedžeri začali. Okrem rozdielnych pováh ale budú v mestečku riešiť zásadný problém: zlých mimozemšťanov, ktorí sa infiltrovali do spoločnosti a chcú ju ovládnuť.

Ako určite viete, Na konci sveta je uzavretím „voľnej cornetto“ trilógie trojice Britov: režiséra a scenáristu Edgara Wrighta, herca a scenáristu Pegga a herca a prípadne producenta Nicka Frosta. Prvý raz sa stretli v roku 2004 pri zombies paródii Súmrak mŕtvych, nasledovala paródia na policajné buddy movie Jednotka príliš rýchleho nasadenia (2007) a séria sa uzatvára práve dnešným Na konci sveta.

Niekto za záver pokladá Paula, ale samozrejme to vôbec nie je pravda. Tento omyl vznikol tak, že všetci traja hovorili, že trilógiu ukončia paródiou o mimozemskej invázii a následne vznikol Paul s Peggom a Frostom. Nešlo však o inváziu, mimozemšťan bol kladnou postavou a film nerežíroval Wright. Mal, ale v poslednej chvíli od nakrúcania odstúpil. Okrem toho sa viackrát stretli „pomimo“: Wright s Peggom mali cameo ako fotografujúci sa zombies v Romerovej Krajine mŕtvych (Romerovi sa veľmi páčil ich Súmrak) a v roku 2011 Wright spolu-napísal Spielbergovho Tintina, v ktorom „náhodou“ dabovali postavy detektívov-dvojčiat Pegg s Frostom. Keď sa ale fanúšikovia bavia o „ich filmoch“, myslia Súmrak, Jednotku a Na konci sveta.

Môj postoj k pánom je taký... nuž, všelijaký. V podstate ich mám rád a relatívne sa mi páčia, nie je to ale žiadna láska na prvý, druhý a ani osemnásty pohľad. Ich tvorbu rešpektujem, Pegg sa mi celkom páči v Star Trekoch a Wrightov Scott Pilgrim proti celému svetu bol u mňa za 70%. A úchylne ma pobavilo, ako dopadla jeho účasť na Ant-Manovi. Obecne by sa dalo povedať, že keď ich vidím v titulkoch, skôr mi to zlepší, než zhorší náladu. Ich tvorba vo mne vyvoláva úsmev na perách (v dobrom). Ale rozhodne nejde o mojich extra obľúbených tvorcov a skoro nikdy som sa pri ich trilógii nahlas nesmial. „Len“ som sa spokojne usmieval, lebo mám rád suchý britský humor pozostávajúci z toho, že postava povie blbosť a ostatné na ňu 20 sekúnd ticho pozerajú.

Na konci sveta sa mi páčilo najmenej z trilógie. Súmrak som videl pred desiatimi rokmi a vtedy som ním bol vcelku nadšený. Dnes by ma možno bavil menej, ale Na konci sveta ma menej bavilo už pri prvom pozretí a obávam sa, že pri druhom by to bolo ešte horšie.

Dobrou správou je, že to nie ja taký malér, ako nevtipný „americký“ Paul alebo príbehovo veľmi podobná, no predsa len o dosť nezáživnejšia Susedská hliadka. Zachovalo si to typickú britskú atmosféru a akčné scény sú lepšie nakrútené a zostrihané, ako v Jednotke, kde vyzerali zmätene. Tu mnohé krčmové bitky pôsobia ako keby boli nakrútené na jeden záťah. Na konci dôjde rad aj na triky, ale nie sú až také do očí bijúce, ako v Paulovi.

Film má dve hodiny a paradoxne prvá, kde sa riešia vzťahy medzi kamarátmi, je lepšia, zábavnejšia a dojemnejšia, než druhá s modrými bitkami, mimozemšťanmi, výbuchy a gigantickým robotom. Prial som si, aby druhá hodina bola o tom istom čo prvá, ale bohužiaľ. Škoda, že namiesto paródie na sci-fi chalani nenakrútili paródiu na drámy, bolo by to tak lepšie. A logickejšie, nakoľko predsa len ide o isté zavŕšenie ich životných etáp a ak v budúcnosti budú spolupracovať, má sa ich tvorba, podľa ich vlastných slov z roku 2014, niesť v „trocha inom duchu“.

Pegg nahodil vágusovský imidž Dr. Housea a je prirodzeným vodcom bandy, hoci si to po etickej stránke nezaslúži. Kým Frost mi v Paulovi pripadal rozpačitý, tu akoby snáď prvý raz vo svojej kariére podával niečo ako herecký výkon (a vtipne otvára sklenené dvere). Zvyšok tímu tvoria Martin Freeman, Eddie Marsan a Paddy Considine. Mená vám (samozrejme okrem Bilba) asi veľa nehovoria, ale po tvári ich určite odniekiaľ budete poznať. Paddyho Considinea napríklad ako namachrovaného fúzatého detektíva Andyho Wainwrighta (nie Andyho Cartwrighta!) z Jednotky alebo novinára zabitého na železničnej stanici snajperom v Bournovom ultimáte. Marsan pre zmenu hral McGregorovho vojaka v Jackovi, zabijakovi obrov. Všetci spolu tvoria zohratú skupinku. Striedavo sa k nim pridáva a odchádza Rosamund Pikeová ako Freemanova sestra. Fakt škoda, že tejto sympatickej bande zavadzajú „akýsi“ mimozemšťania.

Wright do scenára ZASA natrepal množstvo nelogických kravín. Už dôvod, pre ktorý sa hrdinovia rozhodnú aj po šokujúcom záchodovom odhalení pokračovať v pití, je úplne pritiahnutý za vlasy. Nemal by logiku ani po desiatom pive, nieto len po treťom (alebo koľkom). Navyše je evidentné, že mimozemšťania vedia, že oni vedia, takže naozaj nemá najmenší zmysel zostávať v meste. Mimozemšťania sú raz nezničiteľní a potom im stačí dať silnejšiu facku a rozletia sa na kusy. Raz ich zničíte odtrhnutím hlavy, inokedy si ju nasadia späť a normálne fungujú. Nikto nepočul záchodovú mega-bitku? Pozoruhodná je aj ľahostajnosť kamarátov, keď sa dozvedia, že ich najlepší priatelia boli „rozpustení a použití ako hnojivo na rastliny“. Áno? Rozpustení? Ako hnojivo? No... čo už, dajme si ďalšie pivo.

Wright sa snaží urobiť „ultimátnu“ vec a je zrejmé, že videl a čítal všetky „také“ veci (Stepfordské paničky, Vládcovia bábok, Invázia s Kidmanovou, Vec + prequel, Fakulta, Invázia lupičov tiel...). Ale nič z toho nevyplýva a je to tu len preto, aby to tu bolo. Jediný rafinovanejší vtip pozostáva z mena „Shane Hawkins“.

Dosť ma prekvapil koniec, kedy vybuchne nielen celé mestečko, ale svojím spôsobom celý svet. Posledné minúty sú post-apokalyptický film. Neviem, či sa mi to páčilo alebo nie, ale viem, že som to nečakal.

Čo sa známych tvárí týka, v Jednotke bolo dosť cameí. Tu je Bill Nighy ako „hlas Siete“ a Pierce Brosnan v roličke snobského učiteľa, ale je tu len preto, lebo je to Pierce Brosnan, nič vtipné ani zaujímavé z toho bohužiaľ nevyplýva. Sám som bol prekvapený, že/ako ma tento film sklamal.

The World´s End, Veľká Británia | USA | Japonsko 2013, cca 109 minút

Réžia: Edgar Wright. Hrajú: Simon Pegg, Nick Frost, Martin Freeman, Rosamund Pikeová, Eddie Marsan, Paddy Considine, Pierce Brosnan, Bill Nighy (len hlas), Rafe Spall a ďalší

............................................................................................................................