Na hrane zajtrajška [7O %]
Agresívne UFO
Streda, 17 Jún 2015 03:00

Recenzia akčného sci-fi s Tomom Cruiseom a Emily Bluntovou.

Blízka budúcnosť. Svet pohltila brutálna mimozemská invázia. Po zuby vyzbrojené ľudstvo sa snaží odolávať, ale je jasné, k čomu to smeruje. Neakčný americký podplukovník Cage (Tom) prilieta do Veľkej Británie, tu si ale pohnevá mocného generála (Brendan Gleeson), je za to uvrhnutý do epicentra vojny... a okamžite po výsadku na pláži umiera. O to viac ho prekvapí, keď sa následne zobudí a je mu „umožnené“ zopakovať si výsadok a pár hodín, ktoré mu predchádzali. Potom znova zomrie. Potom sa znova zobudí. Potom znova zomrie. Potom sa znova zobudí. A takto tak dlho, až kým s kultovou bojovníčkou (Emily Bluntová) nepríde na plán, ktorý by mohol poraziť nepriateľa...

Na hrane zajtrajška je film, ktorý síce má tradične uvoľneného Cruisea, ale má hlavne originálny scenár. Vzhľadom na to, že ide o time travel, je vývoj príbehu nepredvídateľný a tvorcovia si mohli dovoliť všeličo, vrátane niekoľkonásobného zabitia titulných hrdinov. S takýmto scenárom si nemôžete byť istí ani len tým, či hrdinovia prežijú, alebo „naozaj“ zomrú a svet zničia mimozemšťania. Napriek tomu si myslím, že je dobre, že sa film skončil tak, ako sa skončil. Bolo to milé a výsledkom je zrejme najlepší film Douga Limana, ktorého snímky nie sú zlé, ale ani dobré (Jumper, Pán a pani Smithovci, Agent bez minulosti).

Plusom je, že nejde o one man show Toma Cruisea. Pravdaže si ho poriadne užijete - je tu v podstate stále -, ale fajn je, že veľký priestor dostali aj ostatní: okrem zaujímavej Bluntovej (Diabol nosí Pradu, Vlkolak), ktorá vyzerá ako keby prekonala ťažkú chorobu s pankreasom, poteší Gleeson a samozrejme Bill Paxton, spomínajúci na dávne časy Votrelcov. Všetci sú OK, vrátane komanda.

Ako fanúšik Votrelcov som si tu našiel množstvo odkazov (okrem Paxtona, ktorý konečne povýšil, napr. dizajn zbraní alebo obetovanie výbuchom, ktorý dočasne zdrží postupujúceho nepriateľa). Film ponúka samozrejme aj ohromné bojové výjavy – „vylodenie“ na pláži vidíme niekoľkokrát a zakaždým trocha inak. Je zrejmé, akým filmom sa Liman v týchto mohutných, presvedčivých scénach inšpiroval. Poteší ale, že film nie je len o dvojhodinovom „opakovaní“ tejto pasáže. Ponúka aj akciu, ktorá sa odohráva mimo pláže. A najlepšou správou je, že hoci je akcia kvalitná, dostatok priestoru dostane aj práca s vývojom postáv, vzťahov medzi nimi a dialógmi. Je to možno troška prekvapivé v akčnej sci-fi za 178 miliónov dolárov, ale mimo akčných scén je Na hrane zajtrajška rovnako zábavný, šikovný a vtipný film, ako v nich. Ak nie ešte o kúsok viac.

Predlohou sa stala japonská kniha, no o scenár sa postaral okrem iných Christopher McQuarrie. S tým si Cruise v minulosti sadol vo Valkýre a Jackovi Reacherovi a po Na hrane zajtrajška mu dôveroval natoľko, že momentálne spolu dokončujú piatu Mission: Impossible. Čo sa scenára týka, ak sa aj vám páčila scéna z Minority Report, kde Cruise s „tušičkou“ Samanthou Mortonovou uteká z nákupného centra, prídete si na svoje aj tu, lebo táto scéna sa evidentne páčila aj Cruiseovi a tak čosi podobné nechal zakomponovať aj sem (prienik do hlavného vojenského štábu).

Áno, tento film je naozaj dosť zábavný. Jasné, ide v ňom o koniec sveta a vojnu, ale pri ustavičnom „opakovaní“ (a pri tom, ako sa z neho hrdinovia poučia/nepoučia) sa neubránite úsmevom. A logické prehrešky si nebudete všímať (v podstate úplne zbytočné záverečné angažovanie tímu do akcie alebo vo finále padne jedna rana z brokovnice a je to, kým dovtedy do mimozemšťana strieľajú X sekúnd guľometmi a skoro ho to neškrabne). Poteší tiež dizajn príšer a celková, v rámci možností realistická atmosféra (napr. jedna vojačka má DIERU V PONOŽKE!!). Ale musím sa priznať, že som z tohto filmu, hoci uznávam, že je v rámci žánru kvalitný a nadpriemerný, nebol nijako mimoriadne uchvátený.

Edge of Tomorrow, USA | Austrália 2014, cca 113 minút

Réžia: Doug Liamn. Scenár: Christopher McQuarrie, Jez a John-Henry Butterworthovci (podľa knižky Hirošiho Sakurazaka). Hudba: Christophe Beck. Kamera: Dion Beebe. Hrajú: Tom Cruise, Emily Bluntová, Brendan Gleeson, Bill Paxton, Jeremy Piven a ďalší

............................................................................................................................