Vesmírna pechota 3 [O %]
Agresívne UFO
Streda, 29 Apríl 2015 03:00

Recenzia priameho pokračovania prvého dielu Paula Verhoevena.

Návraty legiend sú obľúbené. Vrátil sa John McClane, vrátili sa Rambo i Rocky... a v roku 2008 sa vrátili obrie chrobáky z Vesmírnej pechoty. A nielen tie. Vrátil sa dokonca sám veľký Johnny Rico alias ešte väčší Casper Van Dien.

Boli doby, kedy sme na filmy hviezdičky z Beverly Hills 902 10 chodili do kina. Teda, ten film bol v skutočnosti iba jeden, hoci možno by bolo fér spomenúť ešte aspoň Burtonovu Ospalú dieru, kde mal Casper prekvapivo veľkú rolu. Keď doletela Vesmírna pechota v roku 1997 do kín, bola to udalosť: poburujúci, cynicko-sarkastický prístup kontroverzného Holanďana Paula Verhoevena skombinovaný s najmodernejšími počítačovými efektmi. Absurdný mix propagandy a Votrelcov musel v tom roku vidieť každý. Každý! Musel!

V roku 2004 pribehlo béčkarské hororové video-pokračovanie s Richardom Burgim, umiestnené do izolovanej základne obklopenej útočiacimi Chrobákmi. Nasledovalo zopár animovaných pokusov (film, seriál) a 2008 plnohodnotná trojka. Pôvodne mala byť veľkým návratom, nakoľko sa do hry vrátil Casper. Tým to ale hasne a kto by čakal Verhoevena, Neila Patricka Harrisa alebo aspoň Dinu Meyerovú a Denise Richardsovú, bude sklamaný. Občas sa Casper kamarátsky rozpráva s nejakou postavou, ktorú pozná z minulosti, no hoci som bol na jednotke v kine, fakt som si nespomenul, či v nej postava bola alebo nie. Okrem Caspera sa tu však vrátil aj Edward Neumeier. Scenárista a producent predchádzajúcich dielov trojku už aj režíroval.

Triky sú žalostné. Prekvapuje ma to, lebo dvojka, hoci bola komorná, pôsobila po vizuálnej stránke napriek malému rozpočtu (7 000 000) dobre (režíroval ju trikár Phil Tippett). Trojka stála o dva milióny viac, no vyzerá absolútne televízne. Bol som až mierne šokovaný, keď som videl všetky tie mizerné kostýmy, brutálne lacnú výpravu, o zúfalých rekvizitách (obrie zbrane!) a počítačových efektoch nehovoriac.

Neumeier sa snaží po vážnej dvojke vrátiť sériu k sarkastickým začiatkom, takže je tu plno reklám, náborových videí a cenzurovaného spravodajstva. Nie je to vtipné. Už v jednotke mi to nepripadalo vtipné, ale ocenil som v nej iné veci (akciu, atmosféru, obdivuhodnú prácu s nehercami kalibru Caspera Van Diena). Tu som neocenil nič, len som trpel, lebo nejakému nesvojprávnemu hollywoodskemu hovädu napadlo jebnúť tomu 105 minút. Strih akčných scén je taký hrozný, že to už nie je ani nechcene smiešne. Je to proste len smutné a nedá sa na to pozerať. Hlavne ma ale fakt negatívne zaskočila hrozne lacná vizuálna stránka, lebo dvojka mi fakt pripadala vizuálne lepšie zvládnutá, ako toto peklo.

Tušil som, že to takto dopadne a roky som poctivo odolával. Potom som si ale povedal, že prvý diel je moja obľúbená kino-spomienka a ani dvojka nebola zlá, tak by som mal dať šancu trojke. Bohužiaľ je to fakt hrôza a čistá katastrofa. Finále s Transformermi komentovať nemienim. Toto nikto nemohol myslieť vážne. Scenár je príšerný (linka s „vševedúcim Nebeským maršálom“ si koleduje o hospitalizáciu na psychiatrii, ideálne dlhodobú) a herci neskutoční (Casper prekvapivo nie je najhorší, lebo má nečakane malý priestor). Prekvapivo by som si ale vedel predstaviť seriál. Síce by som ho nepozeral, ale predstaviť by som si ho vedel. A mal by podľa mňa väčší zmysel, než pokúšať sa urobiť z tohto univerza plnohodnotnú filmovú sériu.

Starship Troopers 3: Marauder, USA | Juhoafrická republika | Nemecko 2008, cca 105 minút

Réžia a scenár: Edward Neumeier. Hudba: Klaus Badelt. Kamera: Lorenzo Senatore. Hrajú: Casper Van Dien, Boris Kodjoe a ďalší

............................................................................................................................