Votrelci vs. Predátor 2 [5O %]
Agresívne UFO
Utorok, 22 Júl 2014 03:00

Recenzia pokračovania crossoveru dvoch legendárnych mimozemských rás. Zrejme najhorší príspevok ako do série Votrelec, tak Predátor.

Keď Paul W.S. Anderson (Resident Evil, Horizont udalosti) začal v Čechách nakrúcať Votrelca vs. Predátora (2004), ohromne som sa tešil. Prečo? Pre toto: recenzia Votrelcov, Predátorov, Votrelca 3, Promethea a zopár zaujímavostí o Predátorovi.

Výsledok sa mnohým nepáčil, ale ja som mu dal 80%. Pripadal mi paradoxne lepší, ako „plnohodnotný“ tretí a štvrtý Votrelec. Kvalitnej atmosfére nepodrazilo nohy ani kontroverzné narábanie s univerzom oboch príšer (bleskovo krátky čas, ktorý ubehol od infikovania embryom po narodenie chestbustera – no hovorí sa, že išlo o, ehm, urýchľujúce hormóny) a dokonca ani snežná výprava (ktorú ale tvorcovia vysvetlili tým, že „kedysi tu bola džungľa“).

Tak či tak, i vzhľadom na rozumný rozpočet (60 miliónov) to bol hit a tak producenti predpokladali, že majú v rukách novú úspešnú sériu. Zručného Andersona nahradili režijne debutujúcimi bratmi Strauseovcami (nezostal ani ako producent). To znelo varovne, ale aspoň čiastočne nás upokojoval pohľad do ich minulosti: ako trikoví majstri odviedli kus práce na filmoch ako Titanic, Zamilovaný profesor a T3 a keď sa Ridley Scott vrhol na legendárneho Votrelca, tiež bol len takmer-debutant. Každopádne, rozpočet oproti jednotke klesol o 20 miliónov.

Mňa osobne viac zneisťovala absencia známych hercov. Kým minule behali v pyramíde Ewan Bremner, Colin Salmon a Lance Henriksen, teraz sme tu mali maximálne Johna Ortiza, ktorý hral hlavnú zápornú rolu v Miami Vice, no to nikto nevie a ani to nikoho nezaujíma. Ale upokojoval som sa tým, že to nie je dôležité. Dôležité je predsa to, že sa Votrelci prvý raz v histórii dostali do pozemských lesov a hôr Severnej Ameriky.

Najskôr ale k názvu. Nemá logiku. Prvý diel sa volal Votrelec vs. Predátor a to napriek tomu, že obe rasy v ňom zastupoval viac než jeden jedinec. Ale keď už, tak OK. Dvojka sa však tým pádom správne mala volať Votrelec vs. Predátor 2. Volá sa ale Votrelci vs. Predátor 2, pričom ale žiadny film Votrelci vs. Predátor neexistuje. Treba ale na obranu autorov týchto veľko-názvov dodať, že druhý názov je, až na číslovku, zmysluplnejší (lebo Votrelci sa tu naozaj vyskytujú v množnom čísle, kým Predátor je sám).

Nakrúcanie vo mne vyvolávalo nádej i vďaka tomu, že sme sa údajne mali pozrieť na domovskú planétu Predátorov. No... čo k tejto scéne dodať. Jednak je kratučká a jednak planéta vyzerá inak, ako som si ju predstavoval. Nesedí mi, keď sa z Predátorov robia príliš inteligentné bytosti. Jasné, s takou špičkovou technológiou (maskovanie, zbrane, lietajúce stroje) je aj blbcovi jasné, že sa jedná o vyspelú civilizáciu. Podľa mňa na to ale netreba upozorňovať a malo by to skončiť pri tom, že sa na 8 sekúnd objaví ich koráb.

Naopak, z Votrelcov mi nesedí robenie tupých zvierat. Najdesivejší bol Votrelec u Scotta, kde bol skôr démonom z nočnej mory, než bežným netvorom z mäsa a kyseliny (k motívu „draka“ sa pokúsil v trojke vrátiť David Fincher, ale so zmiešaným výsledkom). Akonáhle sa z Votrelcov stali „obyčajné“ príšerky, nespokojne som krútil hlavou.

V oboch dieloch AvP sú bohužiaľ Predátori až príliš inteligentní (proste trocha čudnejšie zamaskovaní ľudia) a Votrelci naopak primitívne hmyzie spoločenstvo s IQ do 25.

Mohlo by sa zdať, že toho dosť napravil ľudský kasting. Ale bohužiaľ. Kým herecké obsadenie v prvom AvP sa mi páčilo (samozrejme na posádku Nostroma a Sulaca sa nechytalo, ale oproti Fury 161 to bol zázrak), v dvojke je to otras. Absolútne neznáme tváre pripomínajú podpriemerných televíznych hercov, ktorých životnou rolou bude „kriminálnik zastrelený v osemnástej časti siedmej série Dr. Housea“. Nikto z nich nestojí za zmienku.

Spočiatku toho dosť zachraňuje nadviazanie na prvé AvP a lesné prostredie. Predátor je riadny ku*vič a Votrelcov je veľa. Napriek absencii logiky (na Votrelcami zamorenú Zem pošleme jedného Predátora, ktorý starostlivo likviduje stopy po votreleckej aktivite a následne zoderie z kože chlapíka a zavesí ho do koruny stromu, aby ho všetci našli) je to dobré. Potom však na povrch naplno vyplávajú negatíva. Ľudské postavy sú absolútne o ničom a atmosféra sa bleskovo vytratí nevedno kam, ale asi do iného akčného sci-fi hororu.

Neskôr poteší snáď len to, že tvorcovia sú hardcore a nemajú problém so zabíjaním detí a tehotných žien. K tomu kvalitné masky Predátora a Votrelcov a fajn gore. Maskéri išli fakt na doraz (na rozdiel od jednotky, ktorá bola kritizovaná práve za to, že neobsahovala takmer žiadnu krv).

Ohromným plusom by mohlo byť, že od určitej chvíle sa film mení na nonstop akčnú snímku, do ktorej zasiahne aj armáda. Paradoxne, akčné scény sú snáď ešte horšie, ako dialógové. Problém je, že drvivá väčšina z nich sa odohráva v noci, v mestečku vypadne elektrika a začne pršať. Bez preháňania si dovolím tvrdiť, že v mnohých akčných sekvenciách nie je NIČ vidieť. Nonsens.

Potom už nepomôže ani (prekvapivo nezáživný) Predalien, ani žmurkanie na fanúšikov (Dallas, pani Yutani, hudba), ani scény typické pre ságy (konfrontácia s vojenským oddielom v obrnenom transportéri, prieskum temných kanalizačných a iných tesných priestorov, vešanie obetí do korún stromov) ani tvrdé kopírovanie (Votrelec a žena sú v reštaurácii v rovnakých polohách, ako v treťom Votrelcovi).

AVPR: Aliens vs Predator - Requiem, USA 2007, cca 94 minút

Réžia: Colin a Greg Strauseovci. Scenár: Shane Salerno. Hudba: Brian Tyler. Kamera: Dan Zimmerman. Hrajú: Steven Pasquale, John Ortiz, Johnny Lewis a ďalší

............................................................................................................................