Znamenia [IOO %]
Agresívne UFO
Streda, 14 Máj 2014 03:00

Recenzia rodinného sci-fi trileru/hororu s Melom Gibsonom a Joaquinom Phoenixom. Text zároveň odpovedá na niektoré menej zrozumiteľné otázky z filmu.

Keď uvádzal M. Night Shyamalan v roku 2002 do kín ZNAMENIA, mal vďaka ŠIESTEMU ZMYSLU a VYVOLENÉMU povesť výborne plateného skvelého režiséra a fantastického scenáristu, špecializujúceho sa na horory a temné trilery. Dokázal dostať rešpekt budiaci výkon aj z Brucea Willisa. Na pľaci pracoval s deťmi tak, ako naposledy Steven Spielberg. Jeho renomé ešte stúplo angažovaním sa v hite o myšiakovi Stuartovi Littleovi.

Jeho scenár k ZNAMENIAM sa producentom páčil natoľko, že ho okamžite kúpili a dali mu 72-miliónový rozpočet, aby ho pretavil do podoby filmu. Zdá sa to byť poriadne veľa, pretože hoci ide o sci-fi, trikov je minimum (ak tu vôbec nejaké sú) a i masky sú nenáročné/občasné. Ide však o prípad, kedy sa nemalá (nechcem povedať podstatná) časť rozpočtu stratila v peňaženkách tvorcov. Gibson bol v tom čase veľká hviezda a nie stroskotanec, takže si prišiel na závratných 25 miliónov a Shyamalan získal za réžiu, scenár a produkciu takmer trinásť. Takže asi tak.

Zo ZNAMENÍ sa stal hit, so Shyamalanom to však od tej chvíle začalo ísť dole vodou. Ešte OSADA a DÁMA VO VODE sa dali vnímať ako svojím spôsobom pozoruhodné experimenty. No UDALOSŤ bola proste len smiešna a nevydarená, POSLEDNÝ VLÁDCA VETRA bol ešte horší ako jeho názov a hoci PO ZÁNIKU ZEME nebola úplná stupidita, s Nightovými prvými filmami nemala veľa spoločného. Zdá sa, že to pochopil a jeho najbližšími projektmi sú mysteriózny seriál „Wayward Pines“ a komorný nízkorozpočtový horor SUNDOWNING.

V ZNAMENIACH nesiahol po Willisovi, lebo tomu by údajne nikto kňaza neveril. No... Gibsonovi pravdupovediac tiež nie, aspoň ja nie. Pokiaľ sa od neho očakáva stáť v poli, nie je problém, akonáhle má ale hrať, nedá sa na to príliš dobre pozerať. Vyhrotené okamihy (scéna s nechceným vrahom jeho ženy, plač pri stole tesne pred útokom) skoro vôbec nezvláda a bolo mi z nich troška trápne. To Joaquin Phoenix je fantastický. Bývalý výborný a paradoxne zároveň smoliarsky baseballista zachraňuje situáciu tam, kde jeho starší brat/kolega nemá šancu. Bohvie, ako by si Gibson bez neho poradil.

Shyamalan znova potvrdil talent na prácu s deťmi – Rory Culkin i Abigail Breslinová sú super. Potešia tiež epizódne postavičky šerifky, predavačov, lekárničky alebo samotného Shyamalana, ktorý podal kvalitný výkon. Veľa tomu dáva i tiesnivá, miestami skutočne úžasná atmosféra.

Shyamalan ťaží z minimalistických prvkov napätia – Gibson v závere, počas stavania barikády, vydesene cúva od okna. Určite vonku niečo videl, ale kamera to nezachytí. Samotný útok prebieha len prostredníctvom zvuku. Psie vzdialené štekanie, skučanie a desivé ticho. Dupot nôh vonku. Prenádherné zábery na vlniacu sa kukuricu. Cinkanie ozdôb, rozhýbaných dvíhajúcim sa vetrom. Veľmi veľa tomu dáva perfektná kamera Taka Fujimota (MLČANIE JAHNIAT) a poriadne razantná hudba Jamesa Newtona Howarda.

Mimozemšťania sú vidieť len minimálne; ak nerátame finále (v ktorom vystupuje „až“ jeden a aj ten je rafinovane vidieť väčšinou len v odraze vypnutého televízora), tak sú prítomné iba tiene a občasné zábery na ich končatiny, prípadne zvuky. Zo sekundového záberu na mimozemšťana na streche ma mrazí už od roku 2002, čo som bol na ZNAMENIACHA dva razy v kine.

Sranda je, že podľa mňa fungujú aj odľahčené pasáže a to vďaka sympatickým postavám. Hlášky o olympioničkách alebo Joaquinova návšteva „verbovača do armády“ mi pravidelne vyvolávajú mierny úsmev na tvári.

Otázky a odpovede:

1) Voda je pre mimozemšťanov smrteľne nebezpečná, napriek tomu sa rozhodnú napadnúť planétu, ktorej povrch tvorí 70% vody?!?!

Nuž... ťažko povedať. Proste možno len nemali dôkladnejšie zmapovaný terén. V závere sa spomína, že odleteli „náhle“, čiže možno až počas invázie zistili, ako sa veci majú. Takej školáckej chybe sa ale vzhľadom na ich technológiu ťažko verí. Ktovie, možno sme posledná planéta vo vesmíre, ktorú nekolonizovali a tak im nezostávalo nič iné, len to risknúť. Mimochodom, priamo vo filme je jasne povedané, že sa vyhýbajú miestam s vodou (napr. domom pri jazerách) + samotné „kruhy“ sa nachádzajú v obilí/kukurici práve preto, že polia nebývajú umiestnené priamo pri vode, ale napr. vo „vnútrozemí“, čiže tam by mohli bezpečne pristáť...

(Ale okej, i toto kostrbaté vysvetlenie má achillovu pätu – čo ak by začalo pršať? A čo s umelými zavlažovacími poľnohospodárskymi systémami?)

2) Prečo keď majú more príležitostí zaútočiť na Gibsona a jeho rodinu, neurobia to?

Toto je jednoduché – stačí si spomenúť na vojakov monológ. Prvý mimozemský konvoj je prieskumný. Má za úlohu zmapovať terénu, na ktorom neskôr dôjde k invázii. Logicky teda na seba nesmie strhnúť pozornosť. Čiže byť čo najviac v utajení, nedávať o sebe vedieť, ukrývať sa. Predpoklady na to majú perfektné – ako je vidieť vo finále, majú mimikry, dokážu meniť farbu svojho tela, prispôsobovať sa okoliu (viď. splývanie hornej končatiny s mrežou od násypky uhlia). Pravda, potom je otázkou, prečo sa potulovali za bieleho dňa na priestranstve plnom svedkov („domáce video“)...

3) Policajtka v úvode spomína tajomnú cudzinku, ktorá sa objavila v meste a následne záhadne zmizla. Čo to malo znamenať?

Nič. Ale pôvodne, keď som film videl prvý raz, som si myslel, že to bude súčasť záverečného zvratu. Napríklad, že žiadni mimozemšťania neexistujú, ale že všetko spôsobila práve táto žena, dajme tomu utečenec z blázinca. Ako ale jasne ukážu nasledujúce udalosti, nemá s dejom žiadny súvis. Išlo jednoducho o „normálnu“ ženu, ktorá náhodou prechádzala mestečkom. A že „záhadne“ zmizla? Jednoducho odišla z mesta. Alebo ju zneškodnili mimozemšťania. Tak či tak to nemá žiadny význam pre dej.

4) Prečo Gibson na v komore uväzneného mimozemšťana nezavolal policajtku?

Toto naozaj netuším. Škoda, že Shyamalan do filmu nedal aspoň symbolickú scénu, v ktorej by sa Gibson pokúsil zavolať políciu, ale by mu dajme tomu nikto nedvihol (v tom čase už mohla v samotnom meste prebehnúť invázia).

5) Mimozemšťan z komory je ten istý, ktorý sa objaví vo finále?

Áno, je to jasne ukázané pri pohľade na jeho chýbajúce prsty, ktoré mu boli odseknuté počas incidentu s Gibsonom.

6) Prečo na deti zaútočil ich vlastný pes?

Psy cítili po okolí sa potulujúcich mimozemšťanov, preto boli agresívne (spomína to policajtka). V takom prípade môžu zaútočiť aj na vlastných pánov. Druhý z vlčiakov na deti nezaútočil jednoducho preto, lebo bol priviazaný.

7) Čo teda vlastne mali znamenať obrazce v poliach?

Podľa všetkého sa jednalo o obrazce, vďaka ktorým (keďže boli kvôli svojim rozmerom viditeľné aj z veľkej výšky) mohli mimozemšťania pristávať. Niečo ako pristávacia dráha, keď sa to tak vezme.

8) Keď sú mimozemšťania na takej vysokej úrovni, že majú neviditeľné vesmírne lode, ako je možné, že im robí problém už dostať sa cez staré drevené dvere resp. prečo celkovo ich „postup“ pôsobí zastarane, až primitívne?

Iste, môžete sa tomu smiať, ale aj toto je relatívne logicky vysvetlené. Hoci možno majú ohromné zbrane, ktorými by náš svet mohli zničiť... práve preto to neurobia. Hovorí to jasne Gibsonov syn (čítal to v knižke): nechcú predsa zničiť Zem. Naopak, potrebujú ju zachovať v pôvodnom, neporušenom stave, aby mohli vyťažiť jej prírodné a iné zdroje. Ak by postupovali podobne agresívne, ako mimozemšťania v DNI NEZÁVISLOSTI, ľudstvo by pravdepodobne použilo jadrové zbrane a zničilo by ich, ale zároveň samé seba a planéta by sa stala neobývateľnou.

9) Ale ani staré drevené dvere?!

Nuž... k tomu sa ťažko vyjadriť. Mne osobne to neprekážalo. Práve preto, že nemali zbrane, nemohli si s dverami poradiť tak ľahko, ako bežný akčný hrdina v hollywoodskom veľkofilme. Na strane druhej, ich telesné proporcie naznačujú, že by pre nich nemal byť problém vyvaliť dvere z pántov. A zrejme by to po nejakom čase dokázali – zranený mimozemšťan sa predsa z komory nakoniec predsa len dostal, nie? Potom je ale otázne, prečo nedokázali vyvaliť dvere v pivnici.

10) Ako sa teda vlastne dostali do domu?!

Strešným oknom v podkroví – viď. pohľad na nezatlčené sklápacie dvere, na ktoré bratia zabudli.

11) Čo mimozemšťania robili ľuďom?

Počas finále začne fungovať rádio a anonymný muž v ňom tvrdí, že mimozemšťania na Zem neprišli kvôli prírodným zdrojom, ale kvôli nám. Možno aby nás uniesli a bohvie, čo s nami robili na svojej domovskej planéte. V rozpore s teóriou o unášaní ľudí je ale tvrdenie Joaquina, ktorý počúval rádio pred Gibsonovým zobudením a vraj počul, že je veľa mŕtvych. S tým súvisí mierne popretie toho, čo som napísal o zbraniach hore. Že žiadne nemali. Nie je to 100%-ná pravda. Mali jedovatý plyn. Viď. záber na „trubičku“ na ruke, ktorou ho vypúšťajú. Chlapec prežil vďaka svojej chorobe, keďže mu kvôli nej nefungovali pľúca a tak sa mu do nich nedostal plyn.

12) Gibsonova umierajúca žena „videla“ budúcnosť?

Asi by sa to dalo povedať aj takto. Gibson v obývačke bratovi povie, že „hovorila z cesty“ kvôli smrteľnému zraneniu. Vulgárne, ale fakt že poriadne vulgárne povedané: predsmrtne bľabotala. Finálne udalosti ale ukážu, že to v skutočnosti boli rady na likvidáciu mimozemšťana („Pozri sa na baseballovú palicu.“; „Poriadne sa zažeň do pohára s vodou.“).

Signs, USA 2002, cca 106 minút

Réžia a scenár: M. Night Shyamalan. Hudba: James Newton Howard. Kamera: Tak Fujimoto. Hrajú: Mel Gibson, Joaquin Phoenix, Rory Culkin, Abigail Breslinová, Cherry Jonesová, M. Night Shyamalan a ďalší