Temné nebo [4O %]
Agresívne UFO
Utorok, 24 September 2013 04:00

Recenzia sci-fi trileru o únosoch mimozemšťanmi od režiséra Légie a Kazateľa.

Priemerná americká rodina (Josh Hamilton, Keri Russellová, dvaja malí synovia a prekvapivo žiadny pes ani mačka, ale ku koncu sa to trocha napraví) má problém. Po nociach sa v jej dome niečo deje. Alarm blbne. Synovia blbnú. Riad v kuchyni blbne. Vtáky letiace okolo blbnú. Všetko blbne. Môžu za to zlí mimozemšťania?!?!?!?!?!

To nie je žiadny brutálny spoiler, keďže na téme mimozemských únosov stojí celý film Scotta Charlesa Stewarta. Nie je to žiadny zázrak, ale čakal som väčšiu nudu. Katastrofa to tiež nie je. Po režisérových predchádzajúcich smrtiacich snímkach LÉGIA a KAZATEĽ je to niečo úplne iné. Niečo, na čo sa dokonca dá pozerať.

Ťažko sa verí tomu, že filmy ako LÉGIA a KAZATEĽ môžu mať nejakých reálnych fanúšikov. Ale okej – dajme tomu, že môžu. Možno sa ale zhodneme na tom, že to žiadne kvalitné filmy neboli. Ťažko povedať, čo na nich bolo také zlé, pretože Paul Bettany je stále lepší ako Chuck Norris, nápady boli originálne (anjeli vyvražďujúci ľudstvo, Paul Bettany verzus upírska apokalypsa) a po vizuálnej stránke sa jednalo o snímky nechcem tvrdiť pozoruhodné, ale lacno tiež nevyzerali a to napriek nijako extra veľkým rozpočtom (26 a 30 miliónov dolárov); tu sa prejavila režisérova triková minulosť (MARS ÚTOČÍ!, STRATENÝ SVET: JURSKÝ PARK, HARRY POTTER A OHNIVÁ ČAŠA).

TEMNÉ NEBO je niečo úplne iné. Je to komorný triler, odohrávajúci sa plus mínus v jednom dome, neobsahuje prakticky žiadne akčné scény ani nič vizuálne bombastické a nehrá v tom Paul Bettany. Možno by sa hodil do úlohy experta na UFO ale asi na to už nemal nervy (a koniec koncov ani J.K. Simmons nie je na zahodenie).

Je ale pravda, že Stewart nemal možnosti na predvádzanie sa. S rozpočtom ani nie štyri milióny sa to plus mínus naozaj nedá. Drastickým znížením rozpočtu na tento svoj „zázrak“ bol zrejme „potrestaný“ štúdiom za to, čo si svet myslí o jeho predchádzajúcich dvoch výsostne nešťastných projektoch.

Tentokrát siahol po Joshovi Hamiltonovi (daboval sprostého melónového vtáka v prvej DOBE ĽADOVEJ...), ktorý je úplne nanič a po Keri Russellovej („Felicity“, MISSION: IMPOSSIBLE III), ktorá sa v takmer štyridsiatke snaží vyzerať ako roztopašná dvadsiatnička, čo pôsobí strašidelne.

Pokiaľ ste fanúšikmi sci-fi a zmierite sa s tým, že TEMNÉ NEBO neprinesie nič nové, nemyslím si, že by ste mali byť nejako mimoriadne sklamaní. Aspoň ja som nebol a nielenže som sa asi dva razy zľakol (postava postávajúca pri synovej posteli), ale pri niektorých scénach som sa dokonca necítil dobre (húkanie alarmu uprostred noci, pozeranie bezpečnostných kamier). Mimozemšťanov uvidíte len párkrát a skoro nič sa o ich plánoch/motívoch atď. nedozviete. Mne osobne to ale aj ak rovno nevyhovovalo, tak mi to aspoň neprekážalo. A už konečne viem, prečo psy niekedy tak vystrájajú.

Mnohí kritizovali nelogické správanie postáv a podobne. Prekvapivo ani to mi príliš neprekážalo. Ako fanúšik „Aktov X“ teoreticky som ochotný pripustiť, že mimozemšťania nielenže existujú, ale že sú zlí a že k ich invázii na Zem nielenže môže za určitých okolností dôjsť, ale možne k nej už došlo. Sem-tam mi ale na postavách čo-to prekážalo. Napr. tak sa zdá, že jediný plán otca, ako situáciu s mimozemšťanmi vyriešiť, je zohnať si búchačku a vlčiaka, počkať si, kým mimozemšťania v noci prídu, vykríknuť niečo ako „No poďte vy hajzli!“, dvakrát vystreliť a čakať.

Príliš som nepochopil vedľajšiu rovinu s dospievajúcim synom (dievčatá, starší kamarát). Chápem, že postavy by v sci-fi trileri mohli byť psychologicky prepracované, ale tu som sa občas cítil skôr ako na vyučovaní etiky, sexuálnej výchovy, psychológie a telocviku. Inak, chalana hrá Dakota Goyo, ďalší hollywoodsky herecký „talent“ (ťažko povedať, či bol otravnejší ako mladý Thor alebo ako syn Hugha Jackmana v tomto tu, ale skôr to druhé).

Ale bavilo ma to viac, ako iné filmy o mimozemšťanoch, napr. HROZBA V PÚŠTI (r. Daniel Myrick), SKYLINE, UNESENÍ (r. Eduardo Sánchez) alebo ŠTVRTÝ DRUH.

Dark Skies, USA 2013, cca 97 minút

Réžia a scenár: Charles Scott Stewart. Hudba: Joseph Bishara. Kamera: David Boyd. Hrajú: Keri Russellová, Dakota Goyo, Josh Hamilton, J.K. Simmons a ďalší